משפחה

האם תכנית לימודים יכולה להביא לשיפור נושא דיווחים על תופעות לוואי של תרופות? (JAMA)

ממחקר חדש שפורסם בגליון 6 בספטמבר של American Medical Association Journal of the עולה כי תכנית לימודים מכוונת מביאה לשיפור הדיווח על תופעות לוואי של תרופות מצד רופאים.

החוקרים מצאו כי רופאים יכולים להגיב לביקורים קצרים שנועדו להגביר את הדיווח. אם ניתן יהיה לשוב על התוצאות הללו בתנאים אחרים, מדינות רבות יוכלו לשפר את נושא הדיווח על תופעות לוואי של תרופות, באופן משמעותי.

הממצאים מבוססים על מחקר שכלל למעלה מ-6000 רופאים בצפון פורטוגל, שנחלקו באקראי לקבוצת התערבות שכללה תכנית לימודים בנושא, או קבוצת ביקורת, למשך 5 חודשים. החוקרים עקבו אחר המשתתפים למשך 13-16 חודשים.

ההתערבות, שכללה ביקור חינוכי שנמשך שעה אחת, נועדה לעסוק בחמישה נושאים שנקשרו במחקר קודם עם דיווח חסר בנושא תופעות לוואי של תרופות שאננות, חוסר בטחון, ביישנות, אדישות וחוסר זמן.

החוקרים הסבירו כי נושא השאננות נבע מהתפיסה לפיה עד שהתרופה זוכה לאישור שיווקי, כל תופעות הלוואי שלה כבר ידועות. חוסר בטחון מבוסס על האמונה כי כמעט לא ניתן לייחס תופעת לוואי מסוימת לתרופה ספציפית. ביישנות היא הגישה לפיה דיווח על תופעות לוואי של תרופה ייעשה רק בנוכחות קשר ודאי בין תופעת לוואי ובין התרופה. אדישות נובעת מהתפיסה לפיה דיווח על תופעת לוואי אחת לא ישפיע על הידע הרפואי בכללותו. אין צורך להסביר את נושא חוסר הזמן.

בתחילת המחקר, שיעורי הדיווחים אודות תופעות לוואי של תרופות היו דומים בקבוצת ההתערבות ובקבוצת הביקורת. הם נותרו זהים בלא תלות בחומרת תופעת הלוואי או באם תופעת הלוואי היתה צפויה או לא.

בקבוצת הביקורת לא נרשם שינוי משמעותי בשיעור הדיווחים במהלך תקופת המעקב. לעומת זאת, בקבוצת ההתערבות נרשמה עליה בדיווחים של כלל תופעות הלוואי של תרופות, תופעות לוואי חמורות, קשר סיבתי חזק של תופעות לוואי של תרופות, תופעות לוואי בלתי צפויות, ותופעות לוואי חדשות הקשורות בתרופה.

מהממצאים עולה כי תכנית מכוונת לנושא דיווחים אודות תופעות לוואי של תרופות, יכולה להביא לעליה משמעותית בשיעורי הדיווחים הללו.

JAMA 2006;296:1086-1093.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה