משפחה

האם הידרונפרוזיס טרום-לידתי מנבא את התוצאות לאחר הלידה? /מאת ד”ר ברזילי, עורך נאונטולוגיה

הידרונפרוזיס מאובחן לפני הלידה ב-1%-5% מההריונות, אולם, קיים שוני גדול בצורת הטיפול בהידרונפרוזיס לפני הלידה ולאחר הלידה. אין מחקרים קודמים שהגדירו את הסיכון לפתולוגיה לאחר הלידה ביילודים שאובחנו עם הידרונפרוזיס לפני הלידה.

מטרת מטה-אנליזה חדשה היתה לסקור את הספרות הרפואית ולקבוע אם קיים קשר בין דרגת הידרונפרוזיס טרום-לידתי וממצאי בדיקת אולטרה-סאונד לפני הלידה ובין התוצאה לאחר הלידה.

החוקרים סרקו את מאגר הנתונים של Medline (1966-2005), Embase (1991-2004) וספריית Cochrane, לזיהוי מאמרים בנושא הידרונפרוזיס טרום-לידתי . החוקרים בחרו מחקרים שכללו נבדקים שנבחרו על בסיס מדידות מתועדות של הידרונפרוזיס טרום-לידתי ועקבו אחר האבחנה לאחר הלידה. הם הוציאו מהסקירה דיווחי מקרים, סקירות מאמרים ודברי עורכים. שני חוקרים בלתי-תלויים אספו את הנתונים.

החוקרים סקרו 1645 איזכורים, 17 מחקרים ענו על קריטריוני המחקר. החוקרים יצאו מערך נתונים של 1308 נבדקים. הסיכון לפתולוגיה כלשהי לאחר הלידה עבור כל דרגת הידרונפרוזיס טרום-לידתי עמד על 11.9% עבור דרגה קלה, 45.1% עבור דרגה בינונית ו-88.3% עבור דרגה קשה של הידרונפרוזיס. החוקרים זיהו עליה משמעותית בסיכון לכל עליית דרגה בחומרת הידרונפרוזיס. הסיכון ל-VesicoUreteral Reflux היה דומה בכל דרגות הידרונפרוזיס טרום-לידתי.

לסיכום, ממצאי המחקר יכולים לשמש לייעוץ טרום-לידתי ועשויים להשפיע לאחר הלידה על הטיפול בילדים עם הידרונפרוזיס טרום-לידתי. סה”כ, ילדים עם הידרונפרוזיס לפני הלידה, בכל דרגה, מצויים בסיכון מוגבר לפתולוגיה לאחר הלידה בהשוואה לאוכלוסיה הבריאה. ילדים עם הידרונפרוזיס טרום-לידתי בדרגה בינונית וקשה היו בסיכון משמעותי לפתולוגיה לאחר הלידה, עובדה המצביעה על הצורך בבדיקות אבחנתיות מקיפות במקרים אלו. הידרונפרוזיס טרום-לידתי בדרגה קלה עשוי להיות מלווה בסיכון לפתולוגיה לאחר הלידה, אך דרושים מחקרים פרוספקטיבים נוספים בכדי לקבוע את הטיפול האופטימלי בילדים אלו.

החוקרים מסיימים וכותבים כי דרושה אנליזה פרוספקטיבית בכדי להגדיר את הסיכון לפתולוגיה ואת פרוטוקולי הטיפול המתאימים.

PEDIATRICS Vol. 118 No. 2 August 2006, pp. 586-593

הערות עורך:

להווי ידוע כי הידרונפרוזיס שאובחן ב-US הריוני מהווה סיכון להתפתחות פתולוגיה לאחר הלידה, ולאחר הלידה רבים מאיתנו מבצעים US כליות ע”מ לאשר את האבחנה ושקול טיפול והמשך בירור במידת הצורך. ברור לכולנו כי US תקין מייד לאחר הלידה אינו מהווה ערובה לכך שהכליות תקינות. לאחרונה פורסם מחקר נוסף המעמיד בסימן שאלה את הטיפול האנטיביוטי המניעתי בילדים עם רפלוקס קל-בינוני.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה