משפחה

סקלרותרפיה קצפית בטוחה ויעילה כטיפול בדליות ברגליים (מתוך British Journal of Surgery)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של British Journal of Surgery, עולה כי foam sclerotherapy (סקלרותרפיה קצפית) המונחית על ידי אולטרה סאונד היא בטוחה ומשיגה חסימה מלאה ב-91% מהמקרים של רגליים עם ורידים נפוחים (דליות ברגליים). עדיין יש צורך במעקב ארוך טווח בכדי לקבוע אם יתרונות הטיפול מחזיקות מעמד הרבה זמן.

מחקר, שפורסם בשנת 1944, סיפק את העדות הראשונה שהוספת אוויר לסקלרוסנטים נוזליים מגבירה את היעילות שלהם בטיפול בדליות ברגליים. אך תפיסה זו קיבלה תשומת לב מועטה עד לפני עשור, כשהחוקרים הראו שסקלרותרפיה בעזרת קצף יותר יעילה בהשוואה לסקלרוסנטים נוזליים, בעיקר תחת הנחייה של אולטרה סאונד.

מחקרים קודמים, שבדקו את שיטת foam sclerotherapy כטיפול בדליות ברגליים, התמקדו בעיקר במערכת הספנוס. במחקר הנוכחי החוקרים העריכו את התוצאות של סדרות של חולים, שלרובם הייתה מחלה מחוץ למערכת הספנוס.

במחקר השתתפו 192 נבדקים, שהופנו לקבל טיפול עבור דליות ברגליים במשך תקופה של 15 חודש. 11 מהנבדקים בחרו לעבור ניתוח, בעוד שהשאר בחרו לעבור סקלרותרפיה קצפית תחת הנחייה של אולטרה סאונד.

סקלרותרפיה קצפית תחת הנחייה של אולטרה סאונד כרוכה בשימוש ב- polidocanol בתערובת של 1:3 עם אוויר. תחת הנחייה של אולטרה סאונד, 1% של קצף מוזרק לורידים השטחיים, בעוד ש-3% שימש לגזע הספנוס. נפח הקצף המקסימאלי שאושר לשימוש היה 14 mL.

מתוך 220 רגליים, שטופלו בשיטת סקלרותרפיה קצפית תחת הנחייה של אולטרה סאונד, 160 הראו חסימה מלאה של הדליות לאחר טיפול אחד. עם טיפול שני, 32 רגליים נוספות השיגו חסימה מלאה ועם טיפול שלישי, עוד רגל אחת נוספה. לכן, השיעור של חסימה מלאה היה 91%.

2 רגליים עם בעיה בתפקוד של וריד ספנוס גדול, שבהם טיפול בסקלרותרפיה קצפית תחת הנחייה של אולטרה סאונד נכשל היו יוצאי דופן. שאר הרגליים ללא חסימה מלאה הצליחו להשיג חסימה חלקית.

הנוכחות של דליות בוריד ספנוס קטן ולא חוסר התפקוד של וריד ספנוס גדול היא המנבאת את הצלחת הטיפול לאחר מחזור אחד של טיפול. בדומה לכך, קנולציה (cannulation ) ישירה של הוריד בעזרת טכניקת סלדינגר יותר יעילה בהשוואה לקנולצית פרפר בלתי ישירה.

סקלרותרפיה קצפית תחת הנחייה של אולטרה סאונד הייתה נסבלת היטב באופן כללי ולא הייתה קשורה לסיבוכים רציניים. מספר חולים חוו דלקת ורידים ופיגמנטציה, שיכלו להיות להם משמעויות קוסמטיות, אך יש צורך במעקב נוסף.

לדברי החוקרים, הממצאים שלהם מאוד מוקדמים, עדיין לא ברור אם ממצאים מוקדמים אלה יתורגמו לתוצאות דומות מספקות ארוכות טווח, אפילו אם יש צורך בזריקות נוספות.

Br J Surg 2006;93:969-974

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה