משפחה

השפעת התנסויות קליניות בשלב הפרה-קליני על הקניית יסודות קליניים ברפואה וכישורי הבדיקה הגופנית (Academic Medicine)

מחקר חדש נועד לבדוק אם התנסויות קליניות בשלב הפרה-קליני תרמה לשיפור היכולות הקליניות בצורה בולטת בסטודנטים לרפואה.

במחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל 267 סטודנטים לרפואה לאחר השלמת השנה הראשונה ללימודים בבית הספר לרפואה באוניברסיטת טקסס, שנבחרו להשתתף בהתנסות בת 4 שבועות בין 2001-2003 ו-310 סטודנטים שלא השתתפו בקורס כזה.

החוקרים בדקו את תוצאות ביצועי הסטודנטים במבחנים בכתב ואת יכולת האינטגרציה של לימודי מדעים בסיסיים ויסודות קליניים ברפואה והביצועים ב-OSCE (Objective Structured Clinical Examination). לאחר תיקנון לגורמים שעשויים להסביר את ההבדלים בביצועי הסטודנטים, ניתחו החוקרים את התוצאות להערכת הקשר בין תוצאות המשתנים והשתתפות בהתנסויות.

מהתוצאות עולה כי סטודנטים שהשתתפו בכל אחת מההתנסויות הקליניות השיגו תוצאות טובות יותר ב-OSCE ובבחינה בנושא יסודות קליניים ברפואה, בהשוואה לסטודנטים של השתתפו בהתנסויות אלו (P<0.01). סטודנטים שהתנסו ברפואה פנימית או ברפואת ילדים השיגו תוצאות טובות יותר ב-OSCE (OR=1.67, 95% CI = 1.01-2.78 ו-OR=2.26, 95% CI=1.18-4.36, בהתאמה) בהשוואה לסטודנטים שלא נטלו חלק בהתנסויות קליניות. סטודנטים שהשתתפו בהתנסויות קליניות ברפואה פנימית השיגו תוצאות גבוהות יותר במבחן בנושא יסודות קליניים ברפואה (OR=3.18, 95% CI = 1.92-5.23).

לסיכום, מעדויות ראשוניות נראה כי חשיפה קלינית קצרה בשלב פרה-קליני יכולה לסייע לסטודנטים לרפואה למצק ולשלב את הכישורים הקוגניטיביים והקליניים שיישמו במהלך השלב הקליני של לימודי הרפואה.

Academic Medicine. 81(4):342-346, April 2006

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה