משפחה

האם ביצוע פעילות גופנית בעוצמה גבוהה מוריד סיכון קרדיווסקולרי בילדים ? (מתוך American Journal of Clinical Nutrition)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של American Journal of Clinical Nutrition, עולה כי פעילות גופנית בעוצמה גבוהה מול עוצמה נמוכה משפרת השמנה וכושר קרדיווסקולרי בילדים.

לא ברור כיצד כמות העוצמה של הפעילות הגופנית קשורה לכושר קרדיווסקולרי (CVFcardiovascular fitness ) ולשומן בגוף הילדים. CVF  גבוה במהלך ילדות ובבחרות קשור עם פרופיל קרדיווסקולרי בריא יותר לא רק בשנים אלה אלא גם מאוחר יותר בחיים.

במחקר השתתפו 780 ילדים בני 9 עד 10 משבדיה ומאסטוניה. הילדים עברו מדידות של אקסלומטריה, שבוטאו כדקות פר יום של פעילות גופנית שלמה, פעילות גופנית בינונית ופעילות גופנית נמרצת. CVF  (ביחידות של ואטים פר קילוגרם) נמדד על ידי מבחן מאמץ תוך שימוש באופניים (ארגומטריה), ושומן הגוף חושב על ידי סיכום 5 מדידות של עובי קפלי הגוף. תוך שימוש בניתוח רגרסיה החוקרים קבעו את הרמה שבה השונות ב-CVF ובשומן הגוף ניתנו להסברה על ידי פעילות גופנית, לאחר שליטה בגיל, במין ובמיקום המחקר.

שומן גוף נמוך יותר היה קשור משמעותית עם רמות גבוהות יותר של פעילות גופנית נמרצת, אך לא עם פעילות גופנית בינונית או שלמה. לילדים, שעסקו ביותר מ-40 דקות של פעילות גופנית נמרצת כל יום, היה פחות שומן גוף בהשוואה לאלה, שעסקו כל יום בפעילות גופנית נמרצת למשך 10 עד 18 דקות. פעילות גופנית שלמה, בינונית ונמרצת היו קשורים חיובית ל-CVF, אך לילדים, שעסקו ביותר מ-40 דקות של פעילות גופנית נמרצת כל יום, היה CVF גבוה יותר בהשוואה לאלה, שעסקו בפעילות גופנית נמרצת של פחות מ-18 דקות ביום.

התוצאות מציעות כי לפעילות גופנית נמרצת יש אפקט גדול יותר על מניעת השמנה בילדים בהשוואה לפעילות גופנית בעוצמה נמוכה יותר. בעוד שגם פעילות גופנית שלמה וגם פעילות גופנית בעוצמה של לפחות בינונית עד נמרצת יכולים לשפר את ה-CVF של הילדים.

לסיכום, לצד דיווחים הולכים ועולים על שכיחות גדלה של ילדים שמנים ברחבי העולם, תוצאות מחקר זה ראויות לתשומת לב. למרות השליטה במספר ערפלנים פוטנציאלים, כגון גיל, מין ומיקום המחקר, ייתכן כי למשתנים אחרים, כגון צריכת מזון ואספקטים גנטיים, יש גם השפעה.

Am J Clin Nutr. 2006;84:299-303

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה