מעכבי ACE עשויים לסייע למניעת קרע של מפרצת באאורטה (מתוך Lancet)

ממחקר מקרה-בקרה המבוסס על אוכלוסייה שנערך לאחרונה עולה כי טיפול עם מעכבי ACE קשור לסיכון מופחת לקרע במטופלים עם מפרצת באאורטה האבדומינלית (AAAabdominal aortic aneurysms). המחקר פורסם בכתב העת Lancet.

ממצאים אלה תומכים במה שכבר הודגם בעבר במספר מודלים של חיות. ממצא נוסף שנמצא בהסכמה עם ניסויים אלה הוא הממצא לפיו רק מעכבי ACE, ולא תרופות אחרות נגד יתר לחץ דם, מספקים אפקט מגן גלוי.

החוקרים בחנו את השימוש במעכבי ACE בקרב 15,326 מטופלים שאושפזו עם AAA שלמה או קרועה במהלך 10 שנים.

שימוש במעכבי ACE נמצא קשור לסיכון מופחת ב-18% לקרע באאורטה, כך על פי הדיווח. הפחתה זו נותרה יציבה אפילו אחרי התחשבות בדמוגרפיה, גורמי סיכון לקרע, תחלואה נוספת, שימוש בשירותים רפואיים וגורמים מבלבלים אחרים.

מטופלים בסיכון גבוה לקרע, ובכללם מטופלים מעל גיל 75 ומטופלים עם יתר לחץ דם, הראו באופן עקבי סיכון מופחת לקרע תחת שימוש במעכבי ACE. 

כפי שצויין, לא נמצא אפקט מגן גלוי לחסמי ביתא, חסמי תעלות סידן, חסמי אלפא, חסמי קולטן אנגיוטנסין, או משתנים מסוג תיאזידים.

התוצאות מצביעות על כך שמטופלים עם AAA מבוססת, שאינם מועמדים לתיקון, עשויים להרוויח מטיפול במעכבי ACE, סיכמו החוקרים. לדבריהם, יש הצדקה לקיום מחקרים אקראיים של מעכבי ACE למניעת קרע באאורטה.

בהערת העורכים, יחד עם תמיכה בתוצאות המחקר, הודגש ליקוי משמעותי אחד של מחקר זה, וזאת העובדה שלא נמסר סטטוס העישון של המטופלים. לדברי העורכים, עישון סיגריות מהווה את גורם הסיכון הניתן למניעה העיקרי להתפתחות ולהתקדמות AAA. לפיכך, הוסיפו העורכים, הרגלי העישון משפיעים במידה ניכרת על הפרוגנוזה של מטופלים עם AAA, וכי הם ממליצים להם קודם כל להפסיק לעשן.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Lancet 2006;368:622-623,659-665.  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה