משפחה

הקשר בין הדרדרות קוגניטיבית ודיאטה עתירת שומן ונחושת (Arch Neurol)

ממחקר חדש עולה כי דיאטה עתירה בשומן רווי ושומן טרנס, ביחד עם צריכה מוגברת של נחושת, עשויה להיות קשורה בהאצה משמעותית של הדרדרות קוגניטיבית במבוגרים. החוקרים משיקגו מצאו כמויות גדולות של שומן רווי וטרנס וצריכת נחושת של 1.6 מ”ג ביום או יותר השפיעו על התפקוד הקוגניטיבי שהיה אקויולנטי לתוספת של 19 שנים לגילם.

לדברי החוקרים, הם לא מצאו כי נחושת גרמה נזק כלשהו באלו שלא צרכו דיאטה עתירת שומן. אך לשילוב של השניים היה אפקט מזיק.

מחקרים קודמים מצאו סיכון מוגבר פי 2-3 למחלת אלצהיימר והדרדרות קוגניטיבית באנשים עם דיאטה עתירת שומן רווי או טרנס ועניה בשומן בלתי-רווי.

עם זאת, החוקרים מסבירים כי ממצא מקרי במחקר קודם בבע”ח גילה כי בארנבים שהיו תחת דיאטה עתירה בכולסטרול ושתו מים מזוקקים עם שאריות נחושת, נרשמה ירידה מואצת בתפקוד הזיכרון בהשוואה לארנבים ששתו מים מזוקקים בלבד. יתרה מזאת, באוטופסיה זוהתה הצטברות משמעותית של פלאקים של ביתא-עמילואיד במוחות הארנבים ששתו את המים המזוקקים ביחד עם מי נחושת.

ממצאים אלו הביאו את החוקרים לבדוק אם צריכה מוגברת של נחושת ביחד עם דיאטה עשירה בשומן רווי וטרנס מעלה את הסיכון להידרדרות קוגניטיבית בבני אדם.

במחקר השתתפו נבדקים ממחקר CHAP (Chicago Health and Aging Project), שכלל למעלה מ-9000 מבוגרים בגילאי 65 ומעלה. כל המשתתפים עברו בדיקה קוגניטיבית והשלימו שאלון תזונה (Food Frequency Questionnaire FFQ) שכלל שאלות באשר לתוספי ויטמינים שנה אחת לאחר התחלת המחקר. בנוסף לנחושת, החוקרים בדקו גם את ההשפעות המזיקות הפוטנציאליות של צריכת אבץ וברזל.

הערכה חוזרת של התפקוד הקוגניטיבי בוצעה לאחר 3 שנים ו-6 שנים.

בניתוח התוצאות הסופי נכללו 3718 נבדקים עם חציון תקופת מעקב של 5.5 שנים. באופן לא-מפתיע, החוקרים מצאו כי היכולות הקוגניטיביות הממוצעות ירדו עם הגיל. עם זאת, מתוך 604 משתתפים (16.2%) עם הצריכה הגדולה ביותר של שומן רווי וטרנס, התפקוד הקוגניטיבי הדרדר מהר יותר תחת צריכה גבוהה של נחושת.

לפי המחקר נרשמה עליה של 143% בשיעור ההדרדות בנוכחות דיאטה עתירת שומן בחמישון העליון מבחינת צריכת נחושת, בהשוואה לאלו בחמישון התחתון.

אולם, לא נמצא קשר בין הדרדרות קוגניטיבית וצריכת נחושת בנוכחות דיאטה עניה בשומן רווי וטרנס.

בנוסף, ירידה קוגניטיבית זוהתה בנבדקים תחת דיאטה עתירת שומן שנטלו גם תוספי ויטמינים שכללו נחושת, בהשוואה לאלו שלא נטלו תוספי ויטמינים.

החוקרים מסכמים כי הם נמצאים בשלב מוקדם מאוד במחקר, אך המחקר מספק סיבה נוספת להגביל את צריכת שומן רווי וטרנס. הם מוסיפים כי דרושים מחקרים נוספים בכדי לקבוע אם ממצאים אלו קיימים גם באוכלוסיות נבדקים אחרות.

Arch Neurol. 2006;63:1085-1088.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה