משפחה

האם חשיפה לשמש מורידה סיכון לסרטן ב-16 מקומות בגוף ? (מתוך Anticancer Research)

מחקר חדש, שפורסם במהדורת יולי אוגוסט של Anticancer Research, מצית מחדש את הויכוח בנוגע לחשיפה לשמש והסיכון לסרטן. מומחים בודקים אם קרינה סולארית עוזרת לחולים על ידי קידום של יצירת ויטמין D והורדת הסיכון שלהם לסרטן או שהיא פוגעת בהם.

המחקר מציע כי קרינה סולארית אולטרה-ויולט B קשורה לירידה בסיכון ב-16 מקומות של סרטן בגוף דרך יצירת ויטמין D. סרטנים אלה כוללים 6 מקומות של סרטנים גסטרו אינטסטינלים, 3 סרטנים של מקומות נשיים, 3 סרטנים אורו-ג’ניטליים, 2 סוגי לימפומות ו-2 סרטנים של מערכת אירו-עיכול עליונה.

המנגנונים, שבהם ויטמין D מוריד את הסיכון לסרטנים אלה אינם ידועים היטב. המנגנונים כוללים אפקטים של אדהיזיה אינטר תאית, אפופטוזיס, עיכוב של אנגיוגנזיס סביב הגידול ועיכוב של גרורות.

בריאיון ל-Medscape, מנהל המחקר ציין כי קורסים קצרים של חשיפה לשמש מספקים אפקטים בריאותיים חשובים, שחשיבתם הומעטה על ידי רופאים ועל ידי תעשיית מסנני הקרינה. לצערנו הרב, דרמטולוגים מסתכלים רק על העור, יש להן נקודת מבט צרה והם חלק מהבעיה. חוקר זה מציע, ש- 15 דקות של חשיפה לשמש באנשים עם עור בהיר ופי 3 מזה באנשים עם עור כהה, יכולה להיות מועילה.

יותר חשוב מחשיפה לשמש זה צריכה אוראלית של ויטמין D. מחקרים קודמים הראו, ש-1000 עד 1500 יחידות כל יום של ויטמין D מורידים את הסיכון לסרטן. שנה של אספקה של ויטמין D עולה 15 $, דבר ששווה את ההשקעה.

במחקר הנוכחי החוקרים ביצעו מחקר אקולוגי, שהעריך את שיעור התמותה המתקונן לגיל. המחקר הקיף מידע מ-49 מדינות וממחוז קולומביה. החוקרים כללו גורמים אחרים המשנים את הסיכון לסרטן ומצאו שאינדיקטור של עישון היה קשור לסיכון ב-10 אתרי סרטן, צריכת אלכוהול עם 9 מקומות, מגורים עירוניים עם 7 מקומות ומורשת היספנית עם 6 מקומות.

תוצאות אלה מספקות תמיכה נוספת להיפותיזה, שקרינה סולארית, דרת פוטוסינתזה של ויטמין D, קשורה באופן הפוך עם שיעורי תמותה מסרטן ושמגוון גורמים אחרים המשנים את הסיכון לסרטן לא גורעים מקשר זה.

אך עדיין מוקדם להסיק מסקנות כוללניות כאלה. החוקרים עדיין בודקים את המידע ועושים קשרים סטטיסטים בין כמה אור שמש יש במצב נתון ובין שיעורי התמותה מסרטן.

בתגובה למחקר, נאמר כי ממצאי המחקר מספקים מידע חלש, וכי החוקרים לא מספקים מידע בנוגע לשימוש במקדמי הגנה, ואפילו לא מזכירים את המחקר, שפורסם במהדורת פברואר של New England Journal of Medicine, שלא הראה שום יתרון או אפקט למתן תחליף של ויטמין D על ההיארעות של סרטן קולו-רקטלי בקרב נשים פוסט מנופאוזליות.

חוקרי המחקר הנוכחי טוענים כי מחקרים קודמים, כולל זה שפורסם בפברואר השנה, לא השתמשו במינונים מספיקים של ויטמין D, וכי אי אפשר לבדוק את ההיפותיזה של היעילות של ויטמין D ללא מתן מספיק ויטמין D (במחקר מחודש פברואר השתמשו ב-400 יחידות במקום ב-1000 עד 1500 יחידות).

ההערכה היא שבתזונה היומית יש 250 עד 300 יחידות של ויטמין D ברוב האנשים. תומכי שני הצדדים בדיון על ויטמין D קוראים למחקרים נוספים. לדברי החוקרים, יש לחקור יותר את נושא הקרינה הסולארית, את אינדקסי ויטמין D, את היארעות הסרטן, את התמותה ואת שיעורי הישרדות.

Anticancer Res. 2006;26:2687-2699

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה