משפחה

בדיקות סקר למחלת צליאק בילדים עם תסמונת דאון אינן משתלמות מבחינת עלות-תועלת (Pediatrics)

ממחקר חדש עולה כי בדיקות סקר למחלת צליאק בילדים חולים בתסמונת דאון אינה משתלמת מבחינת עלות-תועלת למניעת לימפומה.

החוקרים מסבירים כי בדיקות סקר מבוצעות בילדים לכאורה בכדי למנוע סיבוכים ארוכי טווח ע”י טיפול מוקדם. מהמאמר עולה כי כאשר כוללים את הסיכון ללימפומה בחולי צליאק (הסיבוך הקשה ביותר של צליאק) בבגרות, בדיקות סקר (וטיפול) בילדים אסימפטומטים אינן משתלמות מבחינת עלות-תועלת.

החוקרים השתמשו בטכניקות לקבלת החלטות בכדי לבחון אם בדיקות סקר למחלת צליאק בילדים אסימפטומטים עם תסמונת דאון יעילות במניעת non-Hodgkin’s Lymphoma, הסיבוך הקשה ביותר של מחלת צליאק הגורם לתמותה.

בדיקת סקר עולה בממוצע 1450$ יותר לכל ילד בהשוואה לילד שאינו עובר בדיקת סקר, ובדיקות סקר הביאו לירידה באיכות שנות החיים המתוקננת. בהתבסס על עליה קלה במשך החיים הממוצע, שיטת בדיקות הסקר תעלה למעלה מ-500,000 דולר לכל שנת חיים שתרוויח, הרבה יותר גבוה מהמגבלה המקובלת לעלות-תועלת העומדת על 50,000 דולר לכל שנת חיים מורווחת.

סקירת כל הילדים האסימפטומים עם תסמונת דאון תעלה קרוב ל-5 מליון דולר בכדי למנוע מקרה אחד של לימפומה,. עבור כל מקרה של לימפומה שנמנע, 3319 ילדים יעברו בדיקות סקר, 137 ילדים יעברו ביופסיה, ו-105 יוצבו על דיאטה ללא גלוטן.

החוקרים מסכמים כי בדיקות סקר לצליאק בילדים אסימפטומטים עם תסמונת דאון אינה מומלצת בשלב זה. לדבריהם, דרושים מחקרים בילדים עם תסמונת דאון בכדי למלא את פערי הידע הקיימים בנושא מחלת צליאק.

מאחר שלכל טיפול יש עלות (לא רק כלכלי אלא גם עומס למשפחה, כאב וכו’) ויתרונות, יש להבין טוב יותר כיצד למדוד פרמטרים אלו.

כרגע מפתחים מחקר לבדוק כיצד הורים מעריכים הבדל בתוצאות הבריאותיות במגוון מצבי מחלות בילדיהם. דבר זה יאפשר בסופו של דבר לרופאים ומשפחות ולאחראי פוליסות לשקול טוב יותר את העלויות והיתרונות בתהליך קבלת ההחלטות ותפירת טיפול לחולים ומשפחות המבוסס על העדפותיהם האישיות.

לסיכום, החוקרים כותבים כי יותר אינו בהכרח יותר טוב, קיימים כלים רבים, בדיקות ופרוצדורות שניתן לבצע, אך יש להשתמש יותר ב-EBM (Evidence based Medicine) ומרכזי טיפול משפחתיים בכדי לקבל החלטות להערכת וטיפול בילדים.

Pediatrics 2006;118:594-602.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה