משפחה

האם אי שליטה במתן שתן עקב סטרס במהלך היריון מעלה את הסיכון למצב זה לטווח ארוך ? (מתוך Obstetrics and Gynecology)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של Obstetrics and Gynecology, עולה כי לנשים, שחוו SUI (stress urinary incontinence) במהלך ההיריון הראשון או בתקופה, שלאחר הלידה, יש סיכון מוגבר לסימפטומים ארוכי טווח של אי שליטה של שתן.

החוקרים העריכו את ההשפעה של מהלך של SUI במהלך ההיריון הראשון או לאחר הלידה הראשונה על הסיכון לסימפטומים של SUI כ-12 שנה לאחר מכן. במחקר השתתפו 241 נשים, שמילאו שאלונים בנוגע ל-SUI לאחר לידה ראשונה ו-12 שנים לאחר מכן.

השכיחות של SUI 12 שנה לאחר הלידה הראשונה הייתה 42% (102 נשים מתוך 241). ההיארעות של SUI בשנה ה-12 לאחר הלידה הייתה 30%. לנשים, שהיה להן SUI במהלך ההיריון הראשון ואלה עם SUI זמן קצר לאחר הלידה, הייתה שכיחות גדולה יותר משמעותית של SUI 12 שנה לאחר ההיריון והלידה הראשונים בהשוואה לנשים ללא סימפטומים ראשוניים אלה (56% ו-78% בהשוואה ל-30%, p < 0.01 ).

מתוך 70 הנשים, שהיה להם SUI במהלך ההיריון הראשון או בשלושת החודשים הראשונים של ההיריון עם הישנות בתקופה של שלושה חודשים לאחר הלידה, ל-40 מהן (57%) היה SUI לאחר 12 שנה. מתוך11 הנשים עם SUI במהלך ההיריון הראשון או בתקופה של שלושת חודשי ההיריון הראשונים אך ללא הישנות בתקופה של שלושת החודשים לאחר הלידה, ל-10 מהן        (91%) היו SUI לאחר 12 שנה.

במחקר נצפה קשר משמעותי בין ניתוח קיסרי בלידה הראשונה ובין הסיכון ארוך הטווח ל-SUI. לא נמצאו קשרים משמעותיים עבור גורמים אחרים הקשורים ללידה. BMI  גבוה יותר לפני ההיריון הראשון היה קשור עם עליה בסיכון ל-SUI כ- 12 שנה לאחר הלידה הראשונה.

לדברי החוקרים, הסיבה שלידה והיריון ראשונים גורמים ל-SUI אינה ידועה. שינויים הורמונאליים או דנרבציה אוטונומית במהלך ההיריון יכולים לשחק תפקיד. הסבר נוסף יכול להיות נזק לשרירים, לעצבים או לרקמת החיבור התומכת במסלול השתן הנמוך או ברצפת האגן, דבר שיכול לקרות עם לידה וגינאלית.

Obstet Gynecol 2006;108:248-254

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה