משפחה

הקשר בין הטמפרמנט בילדות והסיכון הקרדיווסקולרי בעתיד (Psychosom Med)

ממחקר חדש עולה כי קיים קשר בין מאפייני אישיות בילדות ובין הפוטנציאל למחלות לב בגיל מבוגר, כפי שמתבטא במדד IMT (Intima Media Thickness) של העורק הקרוטידי.

ההשערה היא כי מקורה של טרשת עורקים בילדות, במחקרים קודמים נבדקו שלושה מאפייני אישיות היפראקטיביות, אמוציונאליות שלילית וחברותיות ירודה המנבאים הפרעות חברתיות ונפשיות ורגישות גדולה למצבי לחץ בגיל מבוגר.

אבל טרם נבדק אם הטמפרמנט משפיע ישירות על סימנים מוקדמים של טרשת עורקים.

לכן, החוקרים בדקו את מאפייני האישיות של 708 ילדים בגילאי 3-9 ב-1980, ע”י תישאול האמהות באשר לשלושת מאפייני האישיות שצויינו.

במעקב לאחר 21 שנים, המשתתפים עברו בדיקת אולטרה-סאונד בכדי לקבוע את IMT של העורק הקרוטידי השמאלי, מרקר לטרשת עורקים פרה-קלינית. החוקרים מצאו כי הטמפרמנט בילדות ניבא חלק מגורמי הסיכון הקשורים במחלה קרדיווסקולרית, כולל עישון. כמו כן, נמצא קשר בין מאפייני האישיות המוקדמים ובין BMI, ל”ד סיסטולי ורמת משכל בנשים מבוגרות.

לאחר תיקנון לגורמי סיכון בילדות ובבגרות, נותר הקשר המשמעותי בין טמפרמנט בילדות ו-IMT בנשים. מכאן עולה כי המזג עשוי לתרום להתפתחות IMT בשתי דרכים, ע”י השפעה על גורמי הסיכון, כמו עישון ו-BMI, או ע”י השפעה ישירה על IMT.

כאשר בדקו כל אחד בנפרד, מצאו החוקרים כי עדיין נשמרה הקורולציה בין הטמפרמנט ובין גורמי סיכון, אך רק היפראקטיביות שמרה על קורולציה עם IMT.

לאור הנתונים, החוקרים מנבאים כי הבדל של 0.03 מ”מ בין קבוצות ברמה היפראקטיבית גבוהה ונמוכה עשוי להעיד על הבדל של 15%-20% בסיכון הקרדיווסקולרי.

Psychosom Med 2006;68:561-567.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה