משפחה

התחשבות בתפקוד הריאתי מעלה את שיעורי החומרה של אסתמה בילדים (מתוך Archives of Pediatric and Adolescent Medicine)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של Archives of Pediatric and Adolescent Medicine, עולה כי כשלוקחים בחשבון את התפקוד הריאתי בנוסף לתדירות סימפטומי האסתמה, לשליש מהילדים יש אסתמה חמורה יותר לעומת מה, שאובחן במקור.

למרות העלייה במודעות של National Asthma Education והנחיות תוכנית מניעה, התרומה היחסית של תדירות הסימפטומים או תפקוד ריאתי לרמות החומרה המומלצות של אסתמה נשארות לא מובנות במידה מספקת.

האופציות הטיפוליות תלויות בקביעה המדויקת של חומרת האסתמה היות ותת אומדן של החומרה יביא לטיפול לא אופטימאלי ועליה בתחלואה.

החוקרים חקרו מידע של ילדים בני 8 עד 11 עם אסתמה, שנרשמו בשני מחקרים גדולים בארצות הברית. הקוהורט הראשון הגיע משלב 1 של מחקר National Cooperative Inner-City Asthma (בין השנים 1992-1994) והקוהורט השני הגיע ממחקר Inner-City Asthma (בין השנים 1998-2001). המשתנה העיקרי, שנבדק היה הפרופורציה של ילדים, שסווגו מחדש מקטגוריות של אסתמה פחות חמורה בהתבסס על תדירות הסימפטומים לקטגוריות יותר חמורות בשל תפקוד הריאה.

עבור ילדים עם סימפטומים של אסתמה אינטרמיטנטית קלה, הבאה בחשבון של התפקוד הריאתי יכולה להביא לסיווג מחדש של 22.8% מהנבדקים בקוהורט ה-1 ושל 27.7% מהנבדקים בקוהורט ה-2 לכאלה עם אסתמה קבועה בינונית עד קשה. עבור ילדים עם סימפטומים של אסתמה קבועה קלה, הבאה בחשבון של התפקוד הריאתי הוביל לסיווג מחדש דומה של 31.2% בקוהורט ה-1 ו-33.3% בקוהורט ה-2.

בשני מחקרים שונים של ילדים עם אסתמה, כשליש מהילדים סווגו בקטגוריות חומרת אסתמה גבוהות יותר, כשלקחו בחשבון את התפקוד הריאתי בנוסף לתדירות הסימפטומים.

מגבלות המחקר כללו הבדלים בחומרת האסתמה ובכשירות בחירת הקריטריונים בשני המחקרים, הערכה של האסתמה רק בנקודת זמן אחת, האופי הלא מדויק של הערכת חומרת האסתמה והחסר בגולד סטנדרד אוניברסלי וערכי PEF (peak expiratory flow), שנמדדו על ידי שימוש בספירומטר אוטומטי, שיכול להיות שונה מערכים הנמדדים תוך שימוש במכשיר מכאני ידני.

לדברי החוקרים, הם הראו כי שימוש בתדירות הסימפטומים בלבד בכדי לסווג את חומרת האסתמה גורם לתת אומדן של מספר הילדים עם אסתמה קבועה בינונית עד חמורה. ממצא זה מציע, שהתופעה של תת טיפול באסתמה יותר חמורה בעזרת תרופות כגון סטרואידים בשאיפה, יכול להיות בחלקו בשל תת אומדן של חומרת האסתמה. עליה בשימוש בספירומטר יכולה להביא לזיהוי טוב יותר של חומרת אסתמה ולכן להביא לשיפור הטיפול בעזרת תרופות אנטי דלקתיות יומיות.

Arch Pediatr Adolesc Med. 2006;106:844-850

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה