משפחה

אריתרופואטין מעלה רמות HDL-C בחולים עם מחלת כליה כרונית (מתוך American Journal of Kidney Diseases)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של American Journal of Kidney Diseases, עולה כי טיפול ארוך טווח ב-EPO (erythropoietin) מעלה משמעותית את רמות HDL-C בחולים עם CKD (chronic kidney disease).

ירידה ברמות HDL-C נפוצה בקרב חולי CKD. במחקר מוקדם יותר החוקרים הראו, שטיפול מוקדם בעזרת EPO יכול להאט את התקדמות מחלת הכליה הכרונית. הפוקוס במחקר זה היה לראות אם טיפול זה יכול להשפיע על רמות HDL-C.

במחקר השתתפו 88 נבדקים פרה דיאליזה עם CKD, שטופלו ב-EPO באופן קבוע כל שבוע על מנת להשיג רמת המוגלובין של לפחות 13 g/dL או שטופלו רק אם רמת ההמולגלובין ירדה מתחת ל- 9 g/dL. תקופת המחקר הייתה 12 חודש.

הרמות בסרום של כולסטרול כולל, LDL-C וטריגליצרידים ירדו בשתי הקבוצות בסוף המחקר. רמות HDL-C עלו בקבוצת ה-EPO, אך נשארה ללא שינוי בקבוצה, שמקבלת EPO על בסיס צורך בלבד. בדומה לכך, יחס LDL-C ל-HDL-C ירדה רק בקבוצה, שקיבלה EPO על בסיס קבוע.

העלייה ברמות HDLC-, שנראתה בקבוצה, שקיבלה EPO קבוע, נקשרה ישירות לעליה ברמת ההמוגלובין שהושגה.

לסיכום, היכולת של EPO להעלות את רמות HDL-C יכולה לייצג אפקט אנטי טרשתי חשוב של הורמון זה. המנגנון, שדרכו EPO יכול להעלות את רמת HDL-C נשאר לא ברור.

הערת מערכת: לאחרונה קיימנו דיון מצולם ומוקלט בהשתתפות פרופ סילברברג ופרופ’ צבעוני בנושא תפקידו ותרומתו של האריתרופואטין בחולי אי ספיקת לב( שכידוע שיעור משמעותי מהם סובל גם מאי תפקוד כלייתי). לצפייה הקליקו כאן.

Am J Kidney Dis 2006;48:242-249

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה