משפחה

ירידה במהירות זרימת הדם מקדימה הופעת פגיעה מיקרווסקולרית בעקבות סכרת (Diabetes Care)

מחקר חדש מצא כי האטה בזרימת הדם ב-Middle Cerebral Arteries, המזוהה בבדיקת MRI כהגברה של החומר הלבן, עשויה להעיד על התחלת מחלה מיקרווסקולרית בקשישים החולים בסכרת מסוג 2, מנגנון אפשרי למחלה צרברווסקולרית בחולים אלו.

החוקרים בדקו את זרימת הדם במוח ב-28 חולי סכרת סוג 2 ו-23 ביקורות. הגיל הממוצע עמד על 62.3 שנים.

הבדיקה נעשתה באמצעות US דופלר ובזמן היפרונטילציה במטרה להוריד את רמות פחמן דו חמצני ל-25 מ”מ כספית למשך 3 דקות במטרה להעריך את מהירות זרימת הדם. המדידות נלקחות שוב לאחר מתן 5% פחמן דו-חמצני ו-95% אויר למשך 3 דקות במטרה להעלות את רמות פחמן דו חמצני ל-45 מ”מ כספית. החוקרים השוו את השינויים שזוהו ב-US עם שינויים בהגברת החומר הלבן ב-MRI.

בהשוואה לביקורות, בחולי סכרת נרשמה מהירות זרימת דם ממוצעת איטית יותר ותנגודת צרברווסקולרית גבוהה יותר בתחילת המחקר, שהוגדרה כחלוקת ממוצע לחץ הדם בזרימת הדם הצרברלית הממוצעת. כמו כן, החולים זיהו היפרקפניאה והפרעה בריאקטביות לפחמן דו-חמצני בחולי סכרת, בהשוואה לביקורות.

החוקרים מצאו כי קיימת קורולציה חיובית בין מהירות זרימת הדם בתחילת המחקר ובין לחץ הדם הסיסטולי, וכן זיהו קורולציה שלילית עם הגברה באזור החומר הלבן מסביב לחדרים, רמות המגולובין A1c ונוכחות מדדי דלקת.

המחקר מספק עדויות נוספות לקשר בין סכרת סוג 2 ומחלה מיקרווסקולרית שעשויה להאט את זרימת הדם הצרברלית בקשישים. התערבויות לטיפול במחלה מיקרווסקולרית ולהגביר את זרימת הדם הצרברלית עשויים לשחק תפקיד חשוב במניעת סיבוכים צרברווסקולרים של סכרת.

Diabetes Care 206;29:1529-1534.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה