האם קיימת נטיה לאבחון-יתר של מלנומה? (Archives of Dermatology)

חוקרים הצליחו להגדיר את מספר המלנוציטים המופיעים בעור החשוף לשמש במצב תקין בלבנים. עד כה, לא היה קריטריון לאבחון נזק בעקבות חשיפה לשמש ממלנומה מוקדמת.

תוצאות המחקר, השופכות אור על תחום שלא הוגדר היטב בנושא סרטן עור, מופיעים בגליון יולי של Archives of Dermatology.

לדברי החוקרים, ברפואה יש מקרים רבים של חוסר-ודאות, במקרים רבים חוסר הודאות מביא לטיפול אגרסיבי יתר על המידה. הם מסבירים כי לא היתה דרך מדויקת להבחין סרטן מעור תקין עם חשיפה מוגברת לשמש, ומטרת המחקר הנוכחי היתה לזהות את החוליה החסרה.

קיימים שני סוגים בסיסיים של סרטן עור, האחד, Non-Melanoma, הכולל Basal Cell Cancer ו-Squamous Cell Cancer, והשני, Melanoma בעור שנפגע בעקבות חשיפה לשמש, המביא למספר גדול יותר טיפולים כירורגיים, סיבוכים או דפורמציות מיותרים. Mohs Surgery מאפשר הסרה אינקרמנטלית של גידולי עור, הקטנת הסרת רקמה לאזור המחלה בלבד.

המנתחים מסירים מקטע דק של גידול, מבצעים בדיקה פתולוגית תחת מיקרוסקופ ויכולים להפסיק הסרת רקמה כאשר מגיעים לשולי הנגע. החוקרים החליטו לפתח קריטריונים לפיהם שינויים בתאים המעידים על נזק לא-גידולי מהשמש נבדלים מאלו המעידים על מלנומה.

החוקרים השיגו דגימות ללא-מחלה מ-132 משתתפים לבנים שעברו ניתוח Mohs בעקבות Non-Melanoma Cancer בפנים ובצוואר. הדגימות נחתכו מהשוליים של האזור שהוסר, וכללו מקטע עור תקין, ללא גידול. החוקרים מצאו כי באזורי עור תקין החשופים לשמש, מספר המלנוציטים בקוטר של 0.5 מ”מ עמד על 15.6 מ”מ (בניגוד לאזורים לא-פגועים בהם ייתכנו 5-7 מ”מ).

מלנוציטים סמוכים, מדד נוסף המשמש פתולוגים לאבחון מלנומה מוקדמת, זוהו בכל הדגימות פרט ל-11%. לסיום, החוקרים מצאו מלנוציטים נטו לרדת לאורך זקיקי שיער, ממצא שיוחס בעבר רק למלנומה באזורי עור חשופים לשמש.

לדברי החוקרים, ממצאים אלו משמעותיים מאחר שמנתחים רבים מסירים את הרקמה עד שמגיעים לאזור עם תאים לא-נגועים, עם פיזור מלנוציטים תקין.

החוקרים מנבאים כי ממצאי המחקר יסייעו לרופאים המאבחנים ומטפלים במלנומה. לדבריהם, זמן רב קיוו לאפשרות שניתן יהיה לקבוע הסרה מוצלחת של מלנומה באמצעות בדיקת מיקרוסקופ פשוטה. במקרים רבים, מנתחים יכולים להפסיק את הסרת הרקמה בשלב מוקדם בהרבה, דבר שיצמצם את הטראומה לעור.

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה