משפחה

השתלה מוקדמת של קוצב דו חדרי משפרת תוצאות בחולי אי ספיקת לב (מתוך International Journal of Cardiology)

ממחקר רטרוספקטיבי שנערך לאחרונה עולה כי חולי אי ספיקת לב עם אינדיקציה לטיפול בקוצב לב בשל ברדיקרדיה ואי ספיקת לב קלה עד מתונה עשויים להפיק תועלת מהשתלה מוקדמת של מערכת cardiac resynchronization therapy (CRT). המחקר פורסם בכתב העת הבינלאומי לקרדיולוגיה (the International Journal of Cardiology).

החוקרים ציינו כי CRT משפר את ההמודינמיקה ואת התסמינים של אי ספיקת לב על ידי הורדת הדסינכרוניזציה החדרית. בניגוד לכך, הוסיפו החוקרים, מחקרים שפורסמו לאחרונה הדגימו כי קיצוב ימני חד חדרי (right univentricular pacing) במטופלים עם מקטע פליטה נמוך מ-40% מחמיר אי ספיקת לב.

החוקרים השוו את ההתקדמות של אי ספיקת לב ב-59 מטופלים שעברו השתלת מתקן קיצוב ימני חד חדרי ל-49 מטופלים שעברו השתלת מערכת דו חדרית. החוקרים השתמשו בסיווג ה-NYHA, פרמטרים אקוקרדיוגרפיים ואשפוזים בשל אי ספיקת הלב כדי להעריך את המטופלים חודש אחד ו-6 חודשים לאחר ההשתלה.

החוקרים דיווחו כי למרות שלמטופלים בקבוצת ה-CRT הייתה אי ספיקת לב מתקדמת יותר בתחילת המחקר, יותר מטופלים בקבוצת הקיצוב השגרתי אושפזו בשל אי ספיקת הלב לאחר 6 חודשים (12% לעומת 6%). בנוסף, המטופלים בקבוצת הקיצוב השגרתי אף עברו הרעה בסיווג ה-NYHA, מ-2.1 ל-2.9, בעוד שהמטופלים בקבוצת ה-CRT עברו שיפור בסיווג ה-NYHA מ-3.1 ל-2.

עוד עולה מהדיווח כי מקטע הפליטה הממוצע ירד משמעותית בקבוצת הקיצוב השגרתי, מ-43% בתחילת המחקר ל-38% לאחר 6 חודשים. הקוטר הסוף-דיאסטולי הממוצע של החדר השמאלי התדרדר אף הוא בקבוצה זו, מ-51 מ”מ ל-58 מ”מ לאחר 6 חודשים.  

בקבוצת ה-CRT, מקטע הפליטה הממוצע עלה מ-23% ל-31% והקוטר הסוף-דיאסטולי הממוצע של החדר השמאלי השתפר מ-56 מ”מ בתחילת המחקר ל-52 מ”מ 6 חודשים לאחר ההשתלה.

החוקרים הוסיפו כי משך ה-QRS עלה אף הוא משמעותית בקבוצת הקיצוב השגרתי וירד בקבוצת ה-CRT.

למרות שעדיין יש צורך במחקרים מבוקרים, החוקרים סיכמו באומרם כי נראה ש-CRT מספק תוצאות טובות יותר בהשוואה לקיצוב ימני חד-חדרי במטופלים עם אינדיקציה לקוצב לב, אבל ללא חסם בצרור ההולכה השמאלי.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Int J Cardiol 2006;110:359-365.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה