משפחה

גורמים מטבוליים מעלים את הסיכון להיפרפלזיה שפירה של הערמונית (J Clin Endocrinol Metab)

ממחקר חדש שפורסם בגליון יולי של Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה כי השמנת יתר והיפרגליקמיה מעלים את הסיכון להתפתחות BPH (Benign Prostatic Hyperplasia).

BPH היא בעיה בריאותית ציבורית, מהממצאים עולה כי לנוכח האפידמיה הנוכחית של השמנת יתר וסכרת, BPH תהווה בעיה גדולה עוד יותר בעתיד הקרוב.

החוקרים בדקו את הקשר בין BPH ובין פקטורים מטבוליים, כולל השמנת-יתר, רמות סוכר בצום וסכרת, עם מדידות MRI חוזרות על נפח הערמונית בקרב 422 גברים בגילאי 27 עד 84. ב-91 (21.6%) מהנבדקים זוהתה ערמונית מוגדלת.

גברים עם ערמונית מוגדלת היו שמנים יותר, עם ערכי BMI מתוקננים לגיל גבוהים יותר, בהשוואה לגברים ללא ערמונית מוגדלת. נמצא קשר בין כל עליה של 1 ק”ג למטר רבוע ב-BMI ובין עליה של 0.41 סמ”ק בנפח הערמונית.

גברים שמנים מאוד מצויים בסיכון גבוה במיוחד לערמונית מוגדלת, עם סיכון פי 3.5 בהשוואה לגברים במשקל תקין.

כמו כן, נמצא קשר בין רמות הסוכר בצום ובין הסיכון להגדלת ערמונית, אך לא עם נפח הערמונית. בגברים עם רמות סוכר מוגברות היה סיכון גדול פי 3 לערמונית מוגדלת.

סיכון חולי סכרת לערמונית מוגדלת היה גדול יותר מפי 2, בהשוואה לגברים עם רמות סוכר תקינות בצום. החוקרים מצאו קשר בין רמות סוכר מוגברות וסכרת ובין תסמינים בדרכי השתן התחתונות, אך לא נמצא קשר עם BMI, היקף מותניים ויחס מותן-ירך.

למרות שדרושים מחקרים נוספים, ייתכן שחולים הסובלים מהשמנת יתר וסכרת מצויים בסיכון מוגבר ל-BPH. כיום בוחנים מדוע גברים שמנים וסכרתיים מצויים בסיכון מוגבר לערמונית מוגדלת.

J Clin Endocrinol Metab 2006;91:2562-2568.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה