משפחה

טיפול התנהגותי קוגניטיבי יכול לשפר הפרעת סומטיזציה (מתוך Archives of Internal Medicine)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת יולי של Archives of Internal Medicine, עולה כי CBT (Cognitive behavioral therapy) יכול לשפר SD (somatization disorder).

חולים, שאובחנו כסובלים מ-SD, ושהם בעלי היסטוריה של סימפטומים גופניים רפואיים מרובים, שאינם מוסברים, הם אתגר משמעותי למספקי הטיפול הרפואי. עד היום אף התערבות פרמקולוגית או פסיכותרפואטית לא הניבה שיפור קליני משמעותי בסימפטומים או בתפקוד של חולי SD.

במחקר זה השתתפו 84 נבדקים, שהתאימו לקריטריונים של SD. הם חולקו רנדומלית לקבל טיפול רפואי סטנדרטי, שתוגבר על ידי ייעוץ פסיכיאטרי או 10 פגישות, שהסבירו את שיטת CBT המנוהלת עצמונית, שהוספה לייעוץ הפסיכיאטרי. ה-CBT התמקדה בהתמודדות עם לחץ, רגולציה של פעילות, מודעות אמוציונאלית, ארגון ובנייה קוגניטיבית מחדש ותקשורת בין בני אדם.

חולים הוערכו בנקודת ההתחלה ולאחר 3, 9 ו-15 חודש. המשתנה העיקרי, שנבדק, היה סקלת חומרה של CGI-SD (Clinical Global Impression Scale for Somatization Disorder). המשתנים המשניים היו מצב החולה, דיווח על תפקוד גופני ועל סימפטומים סומאטיים  וניצול שירותי הבריאות.

15 חודש לאחר התחלת המחקר סימפטומים סומאטיים היו פחות חמורים בקבוצה, שטופלה ב-CBT (0.84 נקודות ב-CGI-SD, P < .001). לחולים, שקיבלו CBT ו-PCI (psychiatric consultation intervention ), הייתה ירידה בסימפטומים סומאטיים ושיפור בתפקוד גופני. עדות מוקדמת מציעה, שטיפול ב-CBT+PCI יכול להוריד שימוש ביתר של שירותים רפואיים בקרב חולים אלה.

מחקר זה מציע, ש-CBT יכול לתרום ליצירת יתרונות קליניים משמעותיים בחולי SD. יש צורך במחקר נוסף בכדי לשכפל תוצאות אלה ולבדוק קשר סיבה תוצאה. מחקרים בעתיד צריכים להשתמש בתוכניות יותר מורכבות בכדי להעריך מרכיבים של טיפול CBT, להשוות את היעילות של CBT לעומת טיפולים אלטרנטיביים ולקבוע אם היתרונות התרפואטים נשמרים יותר משנה לאחר הטיפול.

Arch Intern Med. 2006;166:1512-1518

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה