משפחה

הפסקת עישון משפרת תפקודי ריאות בתקופה של פחות מחודשיים בקרב חולי אסתמה (מתוך American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine)

מחקר חדש, שפורסם במהדורת יולי של American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine, מצא כי חולי אסתמה המעשנים, שמפסיקים לעשן, יכולים לשפר ניקוד של מבחני תפקודי ריאות ביותר מ-15% בתקופה של פחות מחודשיים.

במחקר השתתפו 11 חולי אסתמה, שהמשיכו לעשן ו-10 חולים, שהפסיקו לעשן למשך 6 שבועות. אחרי שבוע אחד בלבד ללא עישון, החוקרים אמרו, שתוצאות מבחני תפקודי הריאות של החולים, שלא מעשנים, השתפרו ברמה ניכרת.

השיפור בתפקודי הריאה, שנראה לאחר הפסקת העישון, היה משמעותי קלינית. הדבר הדגים, שיש רכיב הפיך להשפעות המזיקות של עישון על דרכי האוויר באסתמה.

דרגת השיפור, שנצפתה עם הפסקת העישון, הייתה גדולה יותר בהשוואה לטיפול במינון גבוה של תרופות אנטי דלקתיות כגון prednisolone אורלי ( 40 mg כל יום למשך שבועיים), שלא הייתה לו שום השפעה על תפקודי הריאה במעשנים במחקר הנוכחי ובמחקר הקודם. ייתכן והשיפור הוא בשל הסרה של אפקטים ברונכו קונסטריקטורים אקוטים של עשן הסיגריה או ירידה באפקטים פרו-דלקתיים של עשן הסיגריה על דרכי האוויר.

בנוסף לשיפור בתוצאות מבחני תפקודי הריאה, הקבוצה, שהפסיקה לעשן, הראתה ירידה במספר הנויטרופילים בכיח בהשוואה לקבוצת המעשנים. (נויטרופילים הם תאי דם לבנים, שבולעים זיהומים פטרייתיים וחיידקים). במעשנים כבדים עם אסתמה, מספר הנויטרופילים גבוה יותר בהשוואה לחולי אסתמה, שאינם מעשנים.

החוקרים ציינו, שבמדינות מתפתחות יותר מ-20% מהמבוגרים עם אסתמה הם גם מעשנים פעילים, עם שיעורים גבוהים של פניה שלהם לטיפול נמרץ בבתי החולים בשל התקף אסתמטי.

חולי האסתמה המעשנים, שגויסו למחקר זה היו בני 18-60 ותוצאות מבחני תפקודי הריאה שלהם היו פחות מ-85%. לכולם היה היסטוריה של עישון של 10 שנות קופסא והם עישנו יותר מ-10 סיגריות ליום. החוקרים לא ראו הבדלים במאפיינים פסיכולוגים בנקודת ההתחלה בין קבוצת העישון ובין הקבוצה, שהפסיקה לעשן. מתוך 10 הנבדקים, שהפסיקו לעשן בהצלחה וסיימו את תקופת המחקר של 6 שבועות, 5 השתמשו בניקוטין.

לידיעה ב-Doctor’s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה