מחקר חדש עומד על ההבדלים בין מלנומה לבין עור פגוע שמש

בין אבחנה של מלנומה לבין שינויים המתקיימים בעור נורמלי החשוף לשמש יש איזור אפור מלא באי וודאות. מחקר חדש המדווח בגליון האחרון של Archives of Dermatology מנסה לקבוע את ה”גבול העליון של הנורמלי” בשינויים המתרחשים ויכול לעזור באבחון נכון של מלנומה והבחנה בינה לבין עור פגום מחשיפה לשמש בו יש ריכוז גבוה של מלנוציטים. החוקרים טוענים כי כיום יש נטייה לאבחון יתר של מלנומה גם כשמדובר בעור פגוע- שמש בלבד, על מנת להימנע מההשלכות הרפואיות והחוקיות של אי אבחון המחלה. אבחון יתר מוביל גם לניתוחים מיותרים המסירים אזורים הנגועים לכאורה וכן לתחלואה ודפורמציות לא הכרחיות.

המחקר נערך עם דוגמיות עור שנלקחו מ-132 מטופלים הסובלים מסרטני עור שאינם מסוג מלנומה (לרוב סרטנים מסוג basal cell carcinomas) בצוואר או בראש. המטופלים עברו ניתוחים להסרת העור הפגוע והחוקרים נטלו דוגמת רקמה מקצה מקטע העור שנלקח, כך שהדוגמיות עצמן כללו תאים נורמליים לא סרטניים שנחשפו לשמש בגלל מיקומם. כלל המטופלים היו לבנים וגילם הממוצע היה 70 שנים. רובם הגיעו ממזרח ארצות הברית. רק 11 מבין המטופלים דיווחו על חשיפה אינטסניבית לשמש בתקופה שקדמה למחקר (חשיפה הוגדרה ככזו שהתקיימה בשבועיים שקדמו לניתוח וכללה שהיייה במזג אוויר קיצי במהלך היום).

החוקרים מצאו כי עור נורמלי שנחשף לשעות ארוכות בשמש היה בעל ממוצע של 15-20 מלנוציטים בחצי מ”מ של עור. זאת בניגוד לעור נורמלי שלא ניזוק מהשמש וכולל בין 5-7 מלנוציטים ל-0.5 מ”מ של עור בממוצע. החוקרים טוענים כי ממצאים אלו סותרים את האמונה שתאי עור מכילים מספר סטטי של מלנוציטים. לפיהם, חשיפה לשמש מגבירה את מספר המלנוציטים ואת צפיפותם היחסית לחשיפה המצטברת לשמש.

בנוסף, עור שנחשף לשמש הראה התמזגות של עד 9 מלנוציטים סמוכים כמו גם מלנוציטים המתפרשים לאורך זקיק השיער. תכונות אלה שומשו בעבר על ידי פתולוגים כאינדיקטורים של מלנומה מוקדמת, אך כעת מצאו החוקרים התנהגות דומה גם בתאי עור נורמליים החשופים לשמש.

עם זאת, לא ראו בתאי העור הרגילים מצב של ער?ימה ורטיקלית (vertical stacking),פיזור פאגטואידי או nesting של מלנוציטים באפידרמיס, ממצאים שכיחים כאשר מדובר במלנומה. 

במלנומה, תאי המלנוציטים המפיקים פיגמנט משגשגים ויוצאים משליטה ולא רואים עליה במספר המלנוציטים בלבד, אומרים החוקרים. העליה במספר התאים מתרחשת גם בעור נורמלי החשוף לשמש וכאן נמצא למעשה האזור האפור- באיזה שלב העור מפסיק להיות נורמלי והופך למלנומה? החוקרים טוענים כי תוצאותיהם מבססות את טווח המלנוציטים הנורמליים בעור החשוף לשמש באמצעות שימוש באנטיגן מלנומה המזוהה על ידי תאי T (מסוג MART-1).

עליה בצפיפות המלנוציטים והתמזגות מתונה עד בינונית לא מספיקה לאבחון של מלנומה, כך מסכמים החוקרים. לא אמורה להיות התפשטות פאגטוידית, ערימה ורטיקלית או nesting של תאים מלנוציטיים בעור הנורמלי ובמידה ולא נתקלים בתופעות אלו, ככל הנראה שלא מדוברבמלנומה.

לידיעה במדסקייפ

Arch Dermatol. 2006;142:871-876

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה