משפחה

האם שימוש ב-CPAP מפחית את הישנוניות במטופלים דמנטיים עם הפרעות נשימה בשינה? (מתוך Journal of the American Geriatrics Society for)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי שימוש בלחץ חיובי מתמשך על נתיב האוויר (CPAPcontinuous positive airway pressure) דרך האף מפחית את הישנוניות הסובייקטיבית בשעות היום במטופלים עם מחלת אלצהיימר והפרעות נשימה בשינה. המחקר פורסם בכתב העת של האיגוד האמריקאי לגריאטריה (the Journal of the American Geriatrics Society).

החוקרים ציינו כי רופאים המטפלים במטופלים אלו אינם צריכים לתת לדמנציה להרתיע אותם מלטפל בהפרעות נשימה בשינה.  

על פי ההערכה, 33% עד 70% מהמטופלים עם מחלת אלצהיימר סובלים מהפרעות נשימה בשינה. שימוש ב- CPAP הודגם כמפחית ישנוניות במהלך שעות היום במבוגרים עם הפרעות נשימה בשינה שאינם סובלים מדמנציה. 

החוקרים בחנו את ההשפעות של שימוש ב-CPAP ב-39 מטופלים קשישים עם מחלת אלצהיימר קלה עד מתונה ועם הפרעות נשימה בשינה. במסגרת המחקר, המטופלים חולקו אקראית לקבלת 6 שבועות של שימוש ב-CPAP רפואי או לקבלת 3 שבועות של שימוש ב-CPAP מדומה ולאחריהם 3 שבועות של שימוש ב-CPAP רפואי.  

על פי הדיווח, במטופלים שהשתמשו ב-CPAP רפואי ירד הניקוד על פיEpworth Sleepiness Scale משמעותית, ב-3.36 נקודות יחסית למצב בתחילת המחקר. החוקרים ציינו כי רמת שיפור זו דומה לזו שנצפתה באוכלוסייה מגוונת של מבוגרים בגיל המעבר עם הפרעות נשימה בשינה. השיפור בישנוניות במהלך שעות היום נצפה לאחר 3 שבועות של שימוש ב-CPAP, ללא שיפור נוסף לאחר 6 שבועות.

עוד עולה מהדיווח, כי במטופלים שהשתמשו ב-CPAP מדומה לא נצפה שינוי משמעותי בישנוניות במהלך שעות היום לאחר 3 שבועות של שימוש במכשיר המדומה, אולם זוהה שיפור משמעותי לאחר 3 שבועות של שימוש ב-CPAP רפואי. 

החוקרים סיכמו באומרם כי בהתבסס על ממצאים אלו ההחלטה לטפל בהפרעות נשימה בשינה במטופלים עם מחלת אלצהיימר צריכה להיות מבוססת על אותם סטנדרטים קליניים שחלים על כל קבוצת גיל, ולא על בסיס המצב הקוגיטיבי.

כמו כן, הוסיפו החוקרים, תוצאות המחקר מצביעות על כך שמטופלים קשישים עם מחלת אלצהיימר קלה עד מתונה מסוגלים לשאת שימוש ב-CPAP, שימוש זה מפחית את מספר ארועי הפסקות הנשימה החסימתיות כתוצאה מהיצרות מלאה (Apneas) או חלקית (Hypopneas) ומפחית משמעותית את הישנוניות במהלך שעות היום. 

לידיעה המלאה ממדסקייפ

J Am Geriatr Soc 2006;54:777-781.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה