משפחה

האם טיפול בדכאון מג’ורי באמצעות St John’s wort extract יעיל יותר מפלציבו ? (BMC)

עדות נוספת ליעילות של השימוש במיצוי שורש צמח הסנט ג’והן (SJW – מוכר גם כהיפרקום) בדכאון מוצגת כעת במחקר המתפרסם ב-BMC , מחקר שהיה כפול סמיות ומבוקר פלציבו.

החוקרים בחנו שימוש בשני מינונים שונים של SJW ב-332 מטופלים שאובחנו כסובלים מדכאון קל עד בינוני. המטופלים חולקו באופן אקראי ל-3 קבוצות: קבוצה שקיבלה מינון של 600 מ”ג ליום, 1,200 מ”ג של SJW ליום או פלציבו.

מדידת האפקט נעשתה באמצעות מדד ה- HAM-D 17 , והמחקר נמשך למשך 6 שבועות, כשבמטופלים שהגיבו היטב לטיפול הוצע המשך שימוש תחזוקתי במערך כפול סמיות.

לאחר 6 שבועות נמצא שיפור בכל 3 הקבוצות, אך עם שיפור גדול יותר באופן מובהק בקבוצות שקיבלו את החומר הפעיל בהשוואה לפלציבו:

מדד ה-HAM-D 17 ירד ב-11.6 נקודות בקבוצה שקיבלה מינון של 1,200 מ”ג SJW, ב-10.8 נקודות בקבוצה שקיבלה 600 מ”ג SJW ליום, וב-6 נקודות בלבד בקבוצה שקיבלה פלציבו, עם מובהקות של p<0.001 .

המטופלים ב-SJW הראו גם שיפור גדול יותר בנקודות קצה משניות שנבדקו במחקר. כל הטיפולים היו נסבלים היטב, ותופעות הלואי שדווחו לא חרגו מהידוע ומהמקובל בטיפול ב-SJW .

בהתבסס על המימצאים, החוקרים מסכמים כי שני המינונים היו בטוחים ויעילים יותר מפלציבו בטיפול בדכאון מרכזי קל עד בינוני.

BMC Medicine 2006, 4:14     doi:10.1186/1741-7015-4-14

הערת המערכת: הכותבים מציינים במאמר את הקושי של מדידה אחידה של SJW בגלל שמקורות הצמח שונים ואינם אחידים. יש לציין שבארץ החל לאחרונה לראשונה, שיווק של תרופה המאושרת ע”י משרד הבריאות בשם רהמוטיב, שבה כמובן קיים ריכוז ואחידות של החומר הפעיל. בכנס האיגוד הפסיכיאטרי האחרון הוצגו 2 הרצאות שדנו בפרמקולוגיה ובקליניקה של ה-SJW . ניתן לעיין כאן בהרצאות אלה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה