משפחה

האם חשיפה למעכבי ACE במהלך הטרימסטר הראשון אינה בטוחה? (מתוך New England Journal of Medicine)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי חשיפה למעכבי אנזים ההופך אנגיוטנסין (inhibitors ACE)במהלך הטרימסטר הראשון אינה בטוחה. מחקר הקוהורט פורסם בכתב העת The New England Journal of Medicine.

החוקרים ציינו, כי יש הוראת נגד לשימוש במעכבי ACE במהלך הטרימסטרים השני והשלישי של ההריון, כיוון ששימוש זה נמצא קשור לעלייה בסיכון ל- fetopathy. החוקרים הוסיפו, כי בניגוד לכך שימוש במעכבי ACE בטרימסטר הראשון לא נמצא עד כה קשור להשלכות שליליות על העובר.

החוקרים הסבירו, כי המחקר בוצע בכדי להעריך את הקשר שבין חשיפה למעכבי ACE במהלך הטרימסטר הראשון בהריון בלבד לבין הסיכון למומים מולדים. 

החוקרים בחנו קבוצה של 29,507 תינוקות ללא עדות לסכרת אימהית שנולדו בין השנים 1985 ו-2000. החוקרים זיהו 209 תינוקות שנחשפו למעכבי ACE בטרימסטר הראשון בלבד, 202 תינוקות שנחשפו לתרופות אחרות נגד יתר לחץ דם בטרימסטר הראשון בלבד, ו-29,096 תינוקות שלא נחשפו לפני הלידה לתרופות נגד יתר לחץ דם. החוקרים השתמשו ברשומות ובתיעוד אישפוזים במהלך השנה הראשונה כדי לזהות מומים מולדים משמעותיים.

החוקרים דיווחו כי בהשוואה לתינוקות שלא נחשפו לתרופות נגד יתר לחץ דם, לתינוקות עם חשיפה למעכבי ACE במהלך הטרימסטר הראשון בלבד היה סיכון מוגבר למומים מולדים משמעותיים. בניגוד לכך, חשיפת העובר לתרופות אחרות נגד יתר לחץ דם במהלך הטרימסטר הראשון בלבד לא נמצאה קשורה לעלייה בסיכון. בנוסף, תינוקות שנחשפו למעכבי ACE היו בסיכון מוגבר למומים קרדיווסקולריים ומומים במערכת העצבים המרכזית.

מגבלות המחקר כללו הגדרה לא טובה די הצורך של חשיפה למעכבי ACE בטרימסטר הראשון; קביעת חשיפה לתרופות מתוך המרשמים שמולאו; שימוש בהגדרות של ה- Centers for Disease Control and Prevention למומים מולדים משמעותיים; גודל מדגם קטן; וחוסר יכולת לייחס מנגנונים אפשריים לטרטוגניות של מעכבי ACE או להתייחס להשפעות של תרופות ספציפיות, מינונים, או משך החשיפה.

החוקרים סיכמו באומרם כי עם הרחבת ההתוויות לשימוש במעכבי ACE עלה השימוש בהם בקרב נשים בגיל הפוריות, וסביר כי עלייה זו בשימוש תביא לעלייה בחשיפת עוברים במהלך הטרימסטר הראשון. לדברי החוקרים, תוצאות המחקר מצביעות על כך שחשיפה זו אינה בטוחה ויש להימנע ממנה.

המנהל למזון ותרופות (FDA), כמו גם ה- Agency for Healthcare Research and Quality, תמכו במחקר זה.

בהערת העורכים המצורפת למחקר, מצויין כי יש צורך במחקרים נוספים שייבחנו את הפוטנציאל הטרטוגני של מעכבי ACE בשלבים מוקדמים של ההריון. העורכים הוסיפו, כי המילה האחרונה בנושא זה טרם נאמרה, אולם מזעזע לגלות שזו כמעט המילה הראשונה שנאמרת.

לדבריהם, בשל הבורות בנושא זה נשים הרות עשויות לקבל טיפול שאינו מועיל לבריאותן או לבריאות עובריהן. מומים מולדים הנגרמים בשל טיפולים טרטוגניים ניתנים למניעה, סיכמו העורכים, ותינוקות ואמהותיהם נפגעים ללא צורך בגלל חוסר ידע מספק בנוגע לשאלה איזה טיפול ניתן לשימוש ומאיזה יש להימנע.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

N Engl J Med. 2006;354:2443-2451, 2498-2500

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה