משפחה

האם שתל של העצב הגניטופמורלי מסייע לתפקוד המיני אחרי כריתת הערמונית? (מתוך Urology)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי קצירת (Harvesting) והשתלת העצב הגניטופמורלי ל- neurovascular bundle במהלך כריתה רדיקלית של הערמונית (radical prostatectomy) מביאה לתוספת תחלואה מעטה מאוד, ועשוייה לאפשר לחלק מהגברים לשמר את תפקוד הזקפה שלהם. המחקר פורסם בכתב העת לאורולוגיה (Urology).  

החוקרים ציינו, כי פגיעה בתפקוד המיני נותרה הפגיעה ארוכת הטווח המשמעותית ביותר באיכות החיים לאחר כריתת ערמונית רדיקלית. לדבריהם, הרעיון של השתלת עצב מיושם מזה זמן בניתוח לכריתת רדיקלית של הערמונית, בעיקר תוך שימוש בעצב הסובך (sural nerve).

ואולם, היעילות המוטלת בספק של השתלת העצב והתחלואה המלווה את קצירת עצב הסוכך, הן שהובילו את החוקרים לבחון את היעילות והתחלואה הנלוות להשתלת העצב הגניטופמורלי ל- neurovascular bundle.

החוקרים סקרו את נתוניהם של 27 גברים (גיל חציוני 57 שנים) שקיבלו 32 שתלי עצב גניטופמורלי לאחר כריתה רדיקלית של הערמונית במוסדותיהם בין השנים 2001 ו-2003. 5 (18%) מהמטופלים עברו השתלת עצב גניטופמורלי דו צדדית, בעוד ש-22 (82%) עברו השתלת עצב חד צדדי ודיסקציה של העצב הקונטרלטרלי.

החוקרים דיווחו כי לאחר תקופת מעקב ממוצעת של 14 חודשים, 2 מהמטופלים (7%) דיווחו על הופעה מינורית וקבועה של חוסר תחושה, או תחושת דקירות,  בירך האיפסילטרלית או ב- hemiscrotum. פרט לתופעות אלו, לא צוינה אף תחלואה נוספת.

בסך הכל, 56% מהמטופלים הגיעו בתקופת המעקב לזקפה נוקשה מספיק המאפשרת לבצע יחסי מין. 

כפי שהודגם בעבר, תפקוד מיני לאחר הניתוח נמצא בהתאמה גבוהה עם התפקוד המיני טרם הניתוח. מתוך המטופלים שהתפקוד המיני שלהם טרם הניתוח היה תקין, 69% היו מסוגלים לקיים יחסי מין.

בעוד שלא ניתן להסיק ממחקר זה מסקנות חד משמעיות בנוגע ליעילות, החוקרים ציינו  כי התוצאות שהתקבלו מראות כי שיעורי הפוטנציה היו גבוהים יותר מכפי שנצפה בעבר עם שימור חד צדדי של ה- neurovascular bundleבלבד. 

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Urology 2006;67:789-792.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה