משפחה

האם יש מקום לבצע בדיקות סקר של MRI בנשאי BRCA1/2 בגילאים מסוימים? (JAMA)

ממחקר חדש עולה כי בדיקת MRI שנתית של השד, בשילוב עם ממוגרפיה שנתית, משתלמת בחלק מהנשים בסיכון גבוה לסרטן שד בעקבות מוטאציות של BRCA1 או BRCA2.

בדיקת MRI באמצעות חומר ניגוד מזהה סרטן שד מוקדם יותר מממוגרפיה בנשים בסיכון גבוה. עם זאת, MRI מעלה את שיעור התשובות החיוביות-שגויות ועולה כמעט פי 10 יותר מממוגרפיה.

בכדי להעריך את נושא עלות-תועלת של בדיקות סקר של MRI בנשאיות מוטאציה ב-BRCA1/2, ביחד עם ממוגרפיה, החוקרים דימו מודל ששילב תוצאות בריאותיות וכלכליות בנשים בגילאי 25-69.

המודל מדמה את סיפור החיים של נשאי מוטאציות, משלב את השפעות ממוגרפיה ובדיקות MRI. במודל, משתתפים שפיתחו סרטן שד קיבלו טיפול כימותרפי אדג’וונטי עם Anthracycline ו-Taxane ונשים עם רצפטורים חיוביים לאסטרוגן טופלו גם ב-Tamoxifen.

החוקרים מדגישים כי ייתכן שחשוב יותר לבצע בדיקות סקירה בנשאיות מוטאציה ב-BRCA1, מאחר שהן מצויות בסיכון גבוה יותר, והסרטנים בהן אגרסיביים יותר, בהשוואה לאלו שמפתחות נשאיות מוטאציה ב-BRCA2.

לדברי החוקרים, היחס בין עלות השימוש בשתי הבדיקות בשנה ובין הרווח בשנת חיים מתוקנת איכות חיים (QALY Quality-Adjusted Life-Year) עומד בטווח שבין פחות מ-45,000 דולר למעל 700,000$ , כאשר השונות בסיכון משפיעה בעיקר על נושא עלות-תועלת של בדיקות הסקר.

תוספת העלות הנדרשת להשגת QUALY אחד הוא המדד העיקרי הנמצא בשימוש להערכת עלות-תועלת של טיפולים או גישות רפואיות חדשות בהשוואה לקיים.

בערך סף של 100,000 דולר לכל QALY שהושג, הוספת בדיקת MRI שנתית לממוגרפיה בנשאיות מוטאציה ב-BRCA1 בגילאים 35-54 היתה משתלמת מבחינת עלות-תועלת. נשים מתחת לגיל 34 מצויות בסיכון נמוך יותר, בעוד שבנשים בגיל 55 ומעלה, MRI אינו משתלם בשל הירידה באיכותל החיים של האישה וסיכון לתמותה מסיבות אחרות.

בקרב נשאיות BRCA2, הוספת MRI לבדיקות הסקר לרוב אינה משתלמת. עם זאת, בדיקת MRI דו-שנתית עומדת בדיוק על הסף מבחינת עלות-תועלת בנשים עם ממוגרפיה קשה לפיענוח בעקבות צפיפות השד.

החוקרים טוענים כי נושא עלות-תועלת עשוי להשתנות כאשר ממוגרפיה דיגיטאלית תחליף את הממוגרפיה המבוססת על צילום, אם עלות MRI תרד, ואם מספר רב יותר של נשים יעבלו לפני המנפאוזה ניתוח בילטארלי לכריתת שחלות וחצוצרה או יקבלו Tamoxifen למניעה.

JAMA 2006;295:2374-2384.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה