משפחה

האם נטילת מעכבי פרוטאז בהריון מגדילה את הסיכון ללידה מוקדמת? (מתוך Journal of Infectious Diseases)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי בשילוב עם antiretroviral therapy (ART) אחר, נטילת מעכבי פרוטאז (PI) במהלך ההריון עשוייה להגדיל את הסיכון ללידה לפני המועד. המחקר פורסם בכתב העת למחלות זיהומיות (The Journal of Infectious Diseases).

בראיון שנערך עימה, מסרה אחת החוקרות כי Antiretroviral therapy אינו נקשר למשקל נמוך בלידה, מוות עוברי, או לידה מוקדמת מאוד לפני השבוע ה-32.

ואולם, החוקרת הוסיפה כי לאור ממצאי מחקר זה היא חושבת שכדאי לשקול שלא לתת באופן שגרתי לכל אישה בהריון טיפול משולב המבוסס על PI, וזאת כיוון שיש בנמצא טיפולים פשוטים יותר הנסבלים בצורה טובה יותר. לפיכך, כדאי לדבריה לשמור את השימוש ב-PI למקרים בהם הוא באמת דרוש כדי לשמור על בריאות האישה.

החוקרים השתמשו במידע מתוך HIV perinatal database, שנוסד ב-1988 בכדי לחקור האם ART נקשר לתוצאות שליליות בהריון בקרב יותר מ-1300 נשים עם זיהום ב-HIV.

החוקרים דיווחו, כי בקרב נשים שקיבלו שילוב כלשהו של ART נמצא שיעור גבוה יותר של לידה מוקדמת מאשר בקרב נשים שטופלו בתרופה אחת, והשיעור הגבוה ביותר של לידה מוקדמת נמצא בקרב נשים שקיבלו PI כחלק מטיפול משולב.

החוקרים ציינו, כי החזאים (predictors) המשמעותיים היחידים ללידה מוקדמת היו היסטוריה של לידה מוקדמת קודמת ומשך טיפול ב-ART של פחות מ-10 שבועות.

מהתוצאות עולה, כי לא נמצאו הבדלים בין הטיפולים השונים מבחינת שיעור הלידה המוקדמת מאוד (very preterm delivery), במספר התינוקות במשקל לידה נמוך או נמוך מאוד או במוות עוברי. 

החוקרים סימו באומרם כי תוצאות המחקר הנוכחי מרמזות שהחלטה להתחיל טיפול משולב ב-PI במהלך הריון צריכה להעשות בזהירות, ומדגישות את החשיבות ביעוץ למטופלות בנוגע לסיכונים של לידה מוקדמת לפני תחילת הטיפול.

החוקרת הוסיפה בראיון שנערך עימה, כי הצעד הבא צריך להיות מחקר קליני אקראי גדול ורב מרכזי כדי לקבוע את ה- antiretroviral therapyהאופטימלי בהריון, במיוחד עבור נשים שלא זקוקות לטיפול זה למען בריאותן, אלא רק כדי למנוע העברה פרינאטלית.

בהערות העורכים נכתב כי בדומה לשימוש בתרופות אחרות במהלך הריון, יש היגיון להשתמש ב- antiretroviral medicationsובשילובים בהתאם לבטיחות הנראית במהלך ההריון. הם הוסיפו כי משמעות הדבר בארה”ב נכון לכעת היא טיפול משולב הכולל מעכבי פרוטאז.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

J Infect Dis 2006;193:1195-1201,1191-1194

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה