משפחה

האם טיפול ב-Anti-TNF Antibody ל-RA מעלה את הסיכון לסרטן וזיהומים? (מתוך JAMA)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי טיפול ב-Infliximab או Adalimumab למשך 3-12 חודשים לטיפול ב-Rheumatoid Arthritis (RA) קשור בסיכון מוגבר לממאירות וזיהומים חמורים.

הנוגדנים המונוקלונאלים המכוונים כנגד TNF שינו את הטיפול ב-RA, בשל יעילותם במקרים בהם תרופות אחרות נכשלו.

עם זאת, TNF חשוב בשמירה על מנגנוני ההגנה של המאכסן מפני זיהומים ובקרת גדילה הגידול. המחקרים שבוצעו עד כה בנושא כללו מדגם קטן מדי או היו קצרים מדי בכדי להתייחס במדויק לסיכון של אירועים נדירים הקשורים בתרופות אלו.

החוקרים ערכו מטה-אנליזה זו בהתבסס על סקירת הספרות לאיתור מחקרים בנושא Infliximab ו-Adalimumab, הנוגדנים כנגד TNF היחידים המאושרים כיום לטיפול ב-RA.

החוקרים זיהו 9 מחקרים שכללו משתתפים שטופלו במשך 3-12 חודשים, עם 3,493 משתתפים שחולקו לטיפול בנוגדנים כנגד TNF ו-1,512 משתתפים שחולקו לטיפול פלסבו.

מהנתונים עולה כי בקבוצה הטיפול האקטיבי נרשמו 29 מקרי ממאירות, לעומת 3 מקרים בקבוצת הפלסבו (OR=3.3). טיפול במינון גבוה לעומת טיפול במינון נמוך של נוגדני anti-TNF היו שונים משמעותית זה מזה בכל הקשור לסיכון לממאירות (OR=44.3). התוצאות לא השתנו גם לאחר הזנחת ממאירויות שאובחנו במהלך 6 השבועות הראשונים לטיפול, והזנחת כל גידולי העור שאינם מלנומה.

126 מטופלי anti-TNF Antibodies פיתחו זיהום חמור, שהוגדר כזיהום שדרש טיפול אנטימיקרוביאלי או אישפוז, לעומת 26 מטופלי פלסבו (OR=2). השוואת מינון גבוה מול מינון נמוך של הטיפול הפעיל הראתה OR של 1.4, שהיה חסר חשיבות סטטיסטית.

הסיכון המוגבר לשתי התוצאות נותר בעל משמעות סטטיסטית גם לאחר מספר ניתוחים סטטיסטיים.

החוקרים מעריכים כי מספר האנשים בהם יש לטפל כדי לגרום נזק עמד על 154, עבור ממאירות נוספת במהלך תקופת טיפול של 6-12 חודשים. הערך המתאים עבור התפתחות זיהום חמור במהלך תקופת טיפול של 3-12 חודשים עמד על 59.

כאשר שוקלים את הסיכונים בטיפול והיתרונות האפשריים במטופלים, יש לקחת בחשבון את הירידה בהרס המפרק, העליה במוביליות, והשיפור באיכות החיים, גם בחולים עם RA שלא הגיבו היטב לטיפול לפני טיפול anti-TNF.

החוקרים מציעים שיטות שונות לשפר את בטיחות הטיפולים הללו, שעשויים לכלול סקירות יסודיות לממאירויות סוב-קליניות לפני התחלת הטיפול ב-anti-TNF Antibodies ובמהלכו, בחינת טיפול במינונים נמוכים, או טיפול אינדוקציה בלבד.

JAMA 2006;295:2275-2285.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה