משפחה

ערכי BMI גבוהים מנבאים הישנות פרפור פרוזדורים (מתוך הכנס השנתי של Heart Rhythm)

ממחקר חדש שהוצג בכנס השנתי של Heart Rhythm 2006 עולה כי ערכי BMI גבוהים יותר מעלים את הסיכון ביותר מפי 2 להישנות Paroxysmal Atrial Fibrillation או Persistent Atrial Fibrillation.

מצטברות עוד ועוד עדויות לפיהן השמנת-יתר היא גורם סיכון להופעה של AF חדש, אבל החוקרים רצו לבחון אם BMI משפיע גם על הסיכון להישנות בחולים שאובחנו כבר עם AF Paroxysmal או Persistent AF.

המחקר השווה את השפעות Amiodarone עם השפעות Sotalol או Propafenone למניעת הישנות AF. לצורך המחקר עקבו החוקרים אחר 61 משתתפים במחקר CTAF. מרבית המשתתפים (62%) היו גברים, הגיל הממוצע עמד על 64.5 שנים וממוצע BMI היה 29.5.

52% מהמשתתפים סבלו מיל”ד ברקע, 21% סבלו ממחלת עורקים קורונרית, 15% סבלו ממחלת מסתמים בתחילת המחקר. ב-21% נרשמו ערכי LVEF נמוכים מ-40%, והגודל הממוצע של העליה השמאלית עמד על 43.1 מ”מ.

62% מהמשתתפים טופלו ב-Amiodarone, 28% ב-Propafenone ו-21% ב-Sotalol.

החוקרים הגדירו את מועד התחלת המחקר כ-21 ימים לאחר החלוקה האקראית, בזמן זה היה לדבריהם מקום לבצע היפוך חשמלי בהתאם לצורך. המדד העיקרי של המחקר היה משך הזמן עד להישנות מוכחת של AF שנמשך מעל 10 דקות.

החוקרים מדווחים כי 43% מהמשתתפים פיתחו הישנות של AF, כאשר משך הזמן הממוצע עד להישנות עמד על 142 ימים. החוקרים עקבו במשך 425 ימים אחר המשתתפים שלא פיתחו הישנות (57%). הזמן הממוצע עד להופעת הישנות AF עבור כלל המשתתפים עמד על 303 ימים.

החוקרים מצאו כי משתתפים עם ערכי BMI גבוהים מ-27, היו בסיכון גדול יותר לפתח הישנות של AF במהלך תקופת מעקב של 14.3 חודשים (P=0.044), בהשוואה למשתתפים עם BMI נמוך מ-27. בנוסף, לאחר תיקנון לגיל וגורמי סיכון אחרים, נמצא כי BMI של מעל 27 היה פקטור מנבא בלתי-תלוי להישנות AF (Hazard Ratio = 2.8, 95% CI = 1.1-7.5, P=0.03777).

נתונים אלו מייצגים סיכון גדול מפי 2 להישנות בהשוואה למשתתפים עם BMI נמוך מ-27.

לטענת החוקרים, אם קיים קשר בין BMI ובין הישנות AF, אזי קיים גורם סיכון הניתן לשינוי וטיפול. החוקרים הוסיפו כי דום נשימה בשינה (Sleep Apnea), תזונה, וטונוס אוטונומי עשויים גם לתרום ל-AF בחולים הסובלים מהשמנת-יתר.

החוקרים טוענים כי המחקר מאשר את השערתם לפיה קיים קשר בין השמנת-יתר ו-AF. כפי שהנתונים מראים, עד שנת 2050, צפויה הכפלה בשכיחות השמנת-יתר בארה”ב. החוקרים יודעים כי שכיחות AF בארה”ב מצויה במגמת עליה, ועד כה נעשה מעט מאוד בנושא.

החוקרים מודים כי עדיין לא ברור אם ירידה במשקל תביא לירידה בהישנות AF, עם זאת, קיימים מספר דיווחי מקרים לפיהם בחולים שירדו במשקל אכן יש ירידה בסיכון להישנות AF, כך שיש מקום להתמקד ברידה במשקל בחולים אלו.

החוקרים מזהירים כי למרות שירידה במשקל עשויה לסייע לחולים אלו, פעילות גופנית צריכה להיות מתונה בחולים עם AF. במחקרים אחרים נוכחו לראות כי פעילות גופנית מוגזמת עלולה להעלות את הסיכון ל-AF.

Heart Rhythm 2006: Session AB15-6. Presented May 18, 2006.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

  • האם לטיפול הורמונאלי חליפי השפעה על הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום? (Menopause)

    האם לטיפול הורמונאלי חליפי השפעה על הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום? (Menopause)

    במאמר שפורסם בכתב העת Menopause מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה סיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום בנשים תחת טיפול הורמונאלי חליפי, כאשר טיפול ב-Tibolone לווה בסיכון מוגבר משמעותית למחלה הממארת.  עם זאת, היקף העלייה בסיכון הוא קטן וככל הנראה חסר חשיבות קלינית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים רבים דיווחו כי טיפול […]

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

  • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

  • האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    במאמר שפורסם בכתב העת Obesity מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי השמנה אינה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים במצב קריטי עם אבחנה של COVID-19. יתרה מזאת, בחולים עם מדד מסת גוף נמוך מ-25 ק”ג/מ2 תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר בהשוואה לאלו עם מדדי מסת גוף גבוהים יותר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון […]

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי משלב פעילות גופנית עם טיפול ב-Liraglutide מהווה גישה יעילה להפחתת משקל המשמרת את צפיפות העצם באתרים בעלי חשיבות קלינית. החוקרים מדנמרק השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי קודם שכלל 195 חולים (גיל ממוצע של 42.82 שנים) עם השמנת-יתר וללא סוכר, אשר קיבלו טיפול להפחתת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה