זריקות בוטוקס עשויות לשמש לטיפול בדיכאון (Dermatologic Surg)


על-פי תוצאותיו של מחקר קטן שפורסם לאחרונה, זריקות של botulinum toxin A יכולות לשמש בטיפול באפיזודה של דיכאון גדול.

החוקרים כותבים כי דיכאון גדול הינו מחלה שכיחה וחמורה שיכולה להראות עמידות לגישות הטיפול הפרמקולוגי והפסיכיאטרי השגרתיות. הם מוסיפים כי קיימות עדויות המצביעות על כך שהבעות פנים המביעות רגשות משתתפות בחוויה הסובייקטיבית של רגשות ולכן ערכו מחקר פיילוט פתוח קטן בכדי לקבוע האם עיכוב ביטוי הבעת פנים זעופה הקשורה לדיכאון עשויה לסייע בשיפור סימפטומי הדיכאון.

במחקר נכללו 10 חולים שהתאימו לקריטריוני ה-Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition, המגדירים דיכאון גדול מתמשך ועמיד בפני טיפול פרמקולוגי ופסיכיאטרי. החולים עברו הערכה באמצעות שאלון ה-Beck Depression Inventory II ( או BDI-II) לפני קבלת הטיפול ב-botulinum toxin A לאזור קוי ההבעה הזעופה בין הגבות.

חודשיים לאחר מכן, כל החלים החלימו קלינית על-פי ה-BDI-II. ב-9 מתוך 10 החולים חלף הדיכאון והחולה העשירי חווה שיפור במצב הרוח.

בפרסום לעיתונות, אומר ד”ר Carruthers, נשיא ה-American Society for Dermatologic Surgery and head of Carruthers Dermatology, כי מעודד שתוצאות ראשוניות אלה מניחות בסיס למחקרים גדולים יותר שיבוצעו על-מנת להגדיר תפקיד אפשרי של הבוטוקס בטיפול בדיכאון.

החוקרים כבר הגישו בקשה לאישור הפטנט לשימוש ב-botulinum toxin A לטיפול בדיכאון.

במאמר מערכת מצורף מצויין כי יש להתייחס לדיווח כאנקדוטי בשל מחסור בקבוצת ביקורת מתאימה וכי חולשות מתודולוגיות אחרות כוללות משך מעקב מוגבל, חוסר אקראיות, העדר הערכה סמויה, גודל מדגם קטן, ודיווח עצמי על סימפטומי הדיכאון עם פוטנציאל לרווח משני.

ד”ר Carruthers מוסיף בדבריו כי מחקר קודם שנערך על-ידי צ’ראלס דרווין מעיד כי שרירי הפנים ותנועת העור יכולים לתרום למצב הרוח שלנו ולתחושותינו, ולכן ניתן להקל על הפרעות דיכאון באמצעות הרפיה של שרירים אלה.

אולם, ד”ר Carruthers מציין כי חולים שטופלו באמצעות בוטוקס בשל דיכאון צריכים לעבור הערכה שונה מחולים המטופלים בבוטוקס בשל מטרות קוסמטיות. הוא מסביר כי לרוב ניתנות זריקות הבוטוקס אחת ל-4-6 חודשים על-מנת לשמור על מראה פנים צעיר, אך חולים המשתמשים בטיפול למטרות רפואיות צריכים לעקוב אחר סימפטומי הדיכאון שלהם יחד עם הרופא ולהשתמש בטיפול הבוטוקס כאשר הסימפטומים מתגברים.

הערת המערכת: השאלה הינה האם השיפור בדיכאון הוא לא “תופעת לואי חיובית” להפחתת הקמטים?

לידיעה במדסקייפ

Dermatologic Surg. 2006;32:645-650

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה