משפחה

האם מדבקת טסטוסרטון יעילה לטיפול בנשים עם חסר אנדרוגן? (מתוך Journal of Clinical Endocrinology and Medicine)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי מדבקת טסטוסטרון משפרת את צפיפות העצם, הרכב הגוף ואת התפקוד הנוירו-התנהגותי בנשים עם חסר חמור באנדרוגן הנובע מתת פעילות של בלוטת יותרת המוח (Hypopituitarism). המחקר פורסם בכתב העת לאנדוקרינולוגיה קלינית ורפואה (Journal of Clinical Endocrinology and Medicine).  

החוקרים ציינו, כי תת פעילות של בלוטת יותרת המוח בנשים מתאפיינת בחוסר משמעותי באנדרוגן בגלל איבוד תפקוד האדרנל ו/או השחלה. הם הוסיפו, כי עד כה לא דווח על ההשפעות של טסטוסטרון חלופי באוכלוסייה זו.

מטרת המחקר, כפי שהגדירו אותה החוקרים, היתה לקבוע האם טוסטסטרון פיזיולוגי חלופי משפר את צפיפות העצם, הרכב הגוף ו/או את התפקוד הנוירו-התנהגותי בנשים עם חסר חמור באנדרוגן שניוני לתת פעילות של בלוטת יותרת המוח.    

המחקר כפול הסמיות התנהל במהלך 12 חודשים במרפאות מחקר כלליות, ו-51 נשים בגיל הפוריות עם חוסר באנדרוגן הנובע מתת פעילות של בלוטת יותרת המוח נבחרו אקראית לקבלת טסטוסטרון פיזיולוגי תוך שימוש במדבקה המשחררת 300 μg ליום, או לקבלת פלצבו.  

התוצאות הראשונות שנבדקו היו צפיפות עצם, מסה שאינה שומן ומסת שומן שהוערכו על ידי dual x-ray absorptiometry; שריר הירך וחתך רוחב של אזור הבטן שהוערכו על ידי סריקה ממוחשבת (CT); ובנוסף מצב רוח, תפקוד מיני, איכות החיים ותפקוד קוגניטיבי שהוערכו על ידי שאלון עצמי.

במהלך קבלת הטסטוסטרון, הטסטוסטרון החופשי הממוצע עלה לערכים בטווח הנורמלי. בהשוואה לקבוצת הפלצבו, לקבוצת הטסטוסטרון היתה עלייה בצפיפות המינרלים הממוצעת בעצם הירך וברדיוס, אבל לא בעמוד השדרה הפוסטרואנטריורי.

לקבוצת הטסטוסטרון היתה עלייה בממוצע המסה שאינה שומן ובשטח שריר הירך, אבל לא במסת השומן. כמו כן היו שיפורים במצב רוח, בתפקוד המיני, ובמספר הבטים של איכות חיים, אבל לא בתפקוד הקוגניטיבי. ברמות החלפה פיזיולוגיות, טסטוסטרון נסבל בצורה טובה, עם מיעוט תופעות לוואי.  

החוקרים ציינו, כי זהו המחקר האקראי כפול הסמיות שנמצא תחת בקרת פלצבו הראשון שמראה השפעה חיובית של טסטוסטרון על צפיפות עצם, הרכב הגוף ותפקוד נוירו-התנהגותי בנשים עם חוסר חמור באנדרוגן הנובע מתת פעילות של בלוטת יותר המוח.

הם הוסיפו, כי צפיפות עצם הירך עלתה לאחר שנה של טיפול בטסטוסטרון פיזיולוגי חלופי, בהשוואה לפלצבו, וכך גם צפיפות עצם הרדיוס, בעוד שעלייה כזו לא נצפתה בצפיפות עמוד השדרה. ממצאים אלה מרמזים, לדבריהם, שטיפול בטסטוסטרון חלופי, במינונים הנמוכים המתאימים פיזיולוגית לנשים, עשוי להיות יותר יעיל בהגדלת צפיפות עצם קורטיקלית מאשר עצם טרבקולרית.

מגבלות המחקר כוללות חוסר יכולת לקבוע האם השילוב של טסטוסטרון והורמון גדילה חלופי עשוי להיות בעל אפקט נוסף או סינרגיסטי על צפיפות המינרלים בעצם או על שרירים.

החוקרים סיכמו באומרם כי טסטוסטרון חלופי ברמות פיזיולוגיות נסבל בצורה טובה עם מיעוט תופעות לוואי. כמו כן, ציינו החוקרים, יש צורך במחקרים נוספים כדי לקבוע את היעילות ארוכת הטווח ואת הבטיחות של טיפול זה.

יצוין כי האיגוד האמריקאי למזון ותרופות (FDA) ומוסדות הבריאות הלאומיים תמכו במחקר זה.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

J Clin Endocrinol Med. 2006;91:1683-1690

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה