משפחה

האם קיים קשר בין Acetaminophen וסיכון מוגבר לאסטמה ו-COPD? (מתוך Am J Respir Crit Care Med.)

ממחקר חדש עולה כי קיים קשר בין Acetaminophen (פרצטמול) ובין סיכון לאסטמה, COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) וירידה בתפקודי ריאות. עם זאת, החוקרים מציינים כי לא ניתן היה לשלול קשר סיבתי הפוך.

עקה חמצנית עשויה להגדיל את הסיכון לאסטמה, לתרום להתקדמות אסטמה, ולהביא לירידה בתפקודי ריאות. מחקרים קודמים מצאו כי טיפול ב- Acetaminophen, המקטין את הקיבולת הנוגדת חמצון בריאות, קשור בסיכון מוגבר לאסטמה.

קיים קשר מנה-תגובה חיובי בין שימוש מוגבר ב- Acetaminophenובין COPD (Adjusted Odds Ratio = 1.16, 95% CI = 1.09-1.24, P<0.001). שימוש מוגבר ב- Acetaminophen היה קשור גם בקשר הפוך עם תפקודי ריאות, כפי שבאו לידי ביטוי במדדי FEV1 (השוואה בין משתמשים יומיים ובין אלו שלא השתמשו מעולם, -54.0mL, 95% CI = -90.3 – -17.7). החפיפה בין COPD ואסטמה לא היתה אחראית לאף אחד מהמצבים הללו. כמו כן, זוהה קשר מנה-תגובה בין Acetaminophen ואסטמה (OR=1.20, 95% CI = 1.12-1.28, P<0.001).

המחקר מספק עדויות נוספות לקשר בין נטילת Acetaminophen ובין הסיכון המוגבר לאסטמה ו-COPD, וירידה בתפקודי ריאות. קשר זה מספק עדויות נוספות להשפעה הנרחבת של תהליכי חמצון ונוגדי-חמצון בפתוגנזה של אסטמה ו-COPD, ומצביע על חפיפה מסוימת בפתוגנזה.

מגבלות המחקר כוללות העדר תיקנון לערפלנים, העדר נתונים מדידים באשר למינון ומשך השימוש, ואפשרות לקשר הפוך, אם החולים נוטלים יותר משככי כאבים.

יש להעריך את הסיכון הפוטנציאלי של Acetaminophen ע”י שקילת היתרונות והנזקים הפוטנציאלים שבהחלפת תרופה זו בתרופות אחרות. דרושים מחקרים נוספים, עדיף לונגיטונדינאלים, בכדי לאשר או להפריך את הממצאים, בעיקר את הממצאים החדשים באשר לקשר בין Acetaminophen ו-COPD, ובין Acetaminophen ותפקודי ריאות.

Am J Respir Crit Care Med. 2005;171:966-971

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה