משפחה

האם בדיקות CT חיוביות עשויות להשתנות לאחר מעקב קצר טווח? (מתוך Chest)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי בדיקות CT רבות שנמצאו חיוביות לסרטן ריאות עברו רזולוציה לאחר תקופת מעקב קצרה. המחקר פורסם בכתב העת לחזה (Chest).

החוקרים הסבירו, כי סקירת CT חיובית לסרטן ריאה לרוב מובילה לאבחנת סרטן ריאה בשלב ראשון (stage I), אולם נודולות שפירות שאינן מסוידות נמצאות אף הן.

החוקרים סקרו את ניסיונם עם ממצאי CT ראשונים והשוואתם לסקירות CT חוזרות, כדי לקבוע האם מעקב רדיוגרפי קצר טווח באמצעות CT עשוי לקצר את תהליך העיבוד של נודולות.

החוקרים דיווחו, כי מבין 41 המשתתפים שעברו מעקב על ידי סקירות CT בתוך חודשיים מהבדיקה הראשונה, ב-5 מהמטופלים היתה רזולוציה מלאה וב-7 מטופלים היתה רזולוציה חלקית בהשוואה לממצאים המקוריים.

מהתוצאות עולה עוד, כי 8 מ-10 המטופלים שאצלם הודגמה patchy consolidation הראו רזולוציה מלאה או חלקית אחרי טיפול אנטיביוטי, בהשוואה ל-4 מתוך 31 המטופלים שאצלם הודגמו נודולות.

החוקרים ציינו, כי בהתבסס על ממצאים אלו, 12 מטופלים לא נדרשו למבחנים נוספים והתבקשו רק לחזור ולבצע סקירה בתוך שנה.

בנוסף דיווחו החוקרים, כי התוצאות היו דומות בקרב 39 מטופלים שחזרו לבדיקת CT לצורך מעקב בתוך חודשיים מהסקירה השנתית החוזרת שלהם. ב-16 ממטופלים אלו היתה רזולוציה מלאה, וב-13 מהם היתה רזולוציה חלקית של הממצאים הלא-תקינים.

החוקרים אף דיווחו, כי בשתי קבוצות המטופלים, באף לא אחד מאלו שהראו רזולוציה חלקית לא נמצאה גדילה מאוחרת של הנגע או ממאירות. ואולם, בקרב 37 מטופלים בהם הנודולות לא השתנו או גדלו, זוהו מאוחר יותר 17 מקרי סרטן.

בראיון שנערך עימו לאחרונה, מסר אחד החוקרים כי על בסיס מחקר זה מומלץ לתת קורס של אנטיביוטיקה ולאחריו לבצע בדיקת CT נוספת בתוך חודשיים במקרי patchy consolidation או nonsolid opacities , שזוהו בסקירת הבסיס ובמקרי הופעת נודולות חדשות בסקירות חוזרות.

החוקר הוסיף, כי יש להדגיש שהשימוש באנטיביוטיקה ובמעקב קצר טווח על ידי בדיקת CT הוא רק אחת האופציות בניהול סקירות CT לסרטן ריאות. כמו כן אמר החוקר, כי מחקר נוסף בתחום זה מבטיח להמשיך ולשפר את היעילות של סקירות CT לסרטן ריאות.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Chest 2006;129:1039-1042.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה