משפחה

הקטנת השקדים בגלי רדיו מכאיבה פחות מכריתת שקדים מלאה (Arch Otolaryngol Head Neck Surg)


תוצאותיו של מחקר פיילוט פרוספקטיבי מעידות כי בילדים הסובלים מהפסקות נשימה בשינה (OSA) בשל שקדים היפרטרופיים, הקטנה של ה-palatine tonsil באמצעות אלקטרודת גלי רדיו בטמפרטורה מבוקרת (TCRF) יעילה כמו הטיפול השמרני של כריתת השקדים באמצעות צריבה חשמלית, וכרוכה בפחות מורבידיות לאחר הניתוח.

החוקרים מסבירים כי מתקן ה-Somnoplasty TCRF מאפשר הסרת רקמה המצויה בתוך השקדים תוך שימור המוקוזה המכסה אותם. במחקר קודם, השיטה שימשה במבוגרים תחת הרדמה מקומית, ונכרכה במורבידיות ובאי-נוחות מינימליות, בהשוואה לפרוצדורה הסטנדרטית.

על-מנת להשוות בין שתי הגישות הללו בילדים, גייסו החוקרים 23 חולים בגילאי 4-15 שנים, עם OSA מדרגת חומרה מתונה, בשל היפרטרופיה של השקדים, וערך BMI נמוך מ-30.

13 חולים נבחרו באקראי להקטנה באמצעות TCRF ו-adenoidectomy, ו-10 חולים עברו tonsillectomy ו-adenoidectomy (טיפול T&A). כל הפרוצדורות בוצעו תחת הרדמה כללית.

במהלך השימוש במתקן ה-Somnoplasty נשמרה טמפרטורת היעד על 85 מעלות צלזיוס. לפרנכימה הוכנסו 5 מ”ל תמיסת מלח איזוטונית בכל צד, ואז הוחדר המתקן בעל שתי האלקטרודות 5-7 פעמים לכל אחד מהשקדים, בעוצמה של כ-1000J בכל פעם.

לאחר שהייה של לילה בבית החולים, החולים שוחררו והונחו לקבל טיפול בן 7 ימים של amoxicillin או clindamycin ו-acetaminophen עם codeine.

ביום שלאחר הניתוח, נרשמה הפחתה ברמת הכאבים בקבוצת ה-TCRF: אחד מהחולים סבל מכאבים מדרגה בינונית, 10 סבלו מכאבים מתונים, ו-2 חולים לא חשו כאב. בקבוצת ה-T&A הסטנדרטי, סבל חולה אחד מכאב חמור, 4 סבלו מכאב מדרגה בינונית, ו-5 חולים חשו כאב מתון.

משקלם של חולים בקבוצת ה-TCRF פחת בממוצע ב-1.0pounds לאורך השבוע הראשון שלאחר הניתוח, בהשוואה לירידה של 4.6pounds בקבוצת ה-T&A. ביום השביעי, 11 מהחולים בקבוצת ה-TCRF, ואף אחד מהחולים בקבוצת ה-T&A, חזרו לצרוך תפריט נורמלי.

כעבור 3 חודשים, הדירוגים בסקאלת אינדקס המצוקה הנשימתית היו דומים בקרב נבדקי שתי הקבוצות, כמו גם מדדים של העייפות בשעות היום, הנחירות והקשיים בדיבור ובבליעה.

החוקרים מציינים כי עלות מכשיר ה-TCRF גבוהה יותר, אך הם מאמינים שמחקרים נוספים יסייעו לעודד פיתוח ושימוש נוסף בטכניקה זו.

לידיעה במדסקייפ

Arch Otolaryngol Head Neck Surg 2006;132:425-431.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה