משפחה

האם יש קשר בין פגים שצרכו חומצות אמינו לקצב גדילתם ומצבם הנוירו-התפתחותי ? (journal of pediatrics) מאת ד”ר ברזילי עורך נאונטולוגיה

תוצאותיו של מחקר שפורסם לאחרונה מעידות כי מתן מוקדם של חומצות אמינו נקשר לתוצאת גדילה משופרת בקרב ילודים שנולדו במשקל לידה נמוך במיוחד.

מטרת המחקר היתה לקבוע האם בעיה בגדילה לאחר הלידה משפיעה לרעה על הגדילה לאחר מכן ועל המצב הנוירו-התפתחותי.

החוקרים ערכו אנליזה שניונית בקרב 1018 ילודים שהשתתפו במחקר קליני אקראי שבחן מתן תוסף גלוטמין בכדי לקבוע האם בקרה מוקדמת על מתן פרנטרלי של חומצות אמינו קשור לשיפור הגדילה והתוצאה הנוירו-התפתחותית. הילודים סווגו לקבוצה שקיבלה 3 גרם ומעלה של חומצות אמינו לק”ג ליום עד גיל 5 ימים (קבוצת הבקרה המוקדמת שבה 182 נבדקים) ולקבוצה השניה (קבוצת הביקורת שבה 836 נבדקים).

בגיל של 36 שבועות להריון, נמצאו הבדלים מובהקים סטטיסטית מבחינת משקל, גובה והיקף ראש לטובת הילודים שקיבלו חומצות אמינו בשלב מוקדם. הסיכון להימצא בעשירון התחתון מבחינת משקל ביחס לגיל היה גבוה פי 4 בקרב ילודים בקבוצת הביקורת.

בגיל מתוקן של 18 חודשים לא נמצאו הבדלים מבחינת משקל, גובה או המדדים הנוירו-התפתחותיים בין נבדקי שתי הקבוצות, אולם בקרב הילודים הזכרים בקבוצת הביקורת נמצאה סבירות גבוהה פי 2 להיקף ראש המצוי בעשירון התחתון של הערכים שנמדדו.

החוקרים מסיקים כי חומצות אמינו גוררות תוצאת גדילה טובה באופן מובהק סטטיסטית בגיל של 36 שבועות וירידה בשיעור הילודים שהופיעה בהם גדילה תת-אופטימלית של הראש בגיל מתוקן של 18 חודשים.

Journal of Pediatrics, Volume 148, Issue 3, Pages 300-300.e7

הערות עורך:

בעבר חששנו לתת חלבונים פראנטרלית לפגים קטנים בימים הראשונים לאחר הלידה. הפרוטוקול היה לעלות באופן הדרגתי את מינון החלבון בתמיסות הפראנטרליות. כיום מצטברות עוד ועוד עבודות המראות שאין ביסוס לפרוטוקול טיפולי זה. נראה שאין סיכון ואולי אפילו רצוי להתחיל מתן חומצות אמיניות מוקדם לאחר הלידה. עבודות נוספות תומכות בהאכלה מוקדמת. נראה לי כי הטוב ביותר הוא לנסות ולהאכיל מוקדם את הפגים הללו, ובמידה וזה אינו מתאפשר לתת להם נוזלים עם חלבונים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה