משפחה

האם מתן metformin לטיפול בהשמנה ותנגודת לאינסולין משפר הרכב גוף ורמת אינסולין בצום?

טיפול ב –metformin לילדים שמנים עם תנגודת לאינסולין מביא לשיפור משמעותי בהרכב הגוף וברמת אינסולין בצום.

טיפול ב- metformin בילדים ובמבוגרים עם סוכרת סוג 2 מבוסס היטב. למרות זאת התפקיד שלו בטיפול בתנגודת לאינסולין ובהשמנה בילדים ובמבוגרים פחות מוגדר.

במחקר העריכו את ההשפעה שלmetformin על הרכב הגוף ועל רגישות לאינסולין בילדים עם השמנה אקסוגנית. במחקר השתתפו 28 נבדקים, 13 בנים, בין הגילאים 9-18 שנה. החולים, שהופנו למרפאה אנדוקרינית פדיאטרית.

החולים קיבלו מטפורמין (1 g bd) או פלצבו למשך שישה חודשים עם תקופת washout של שבועיים. הרכב הגוף (DXA, anthropometry ו-MRI בטני) ורגישות לאינסולין (Si, מודל מינימל, אינסולין בצום וגלוקוז) נמדדו בתחילת המעקב, לאחר שישה חודשים ושוב לאחר 12 חודש.

הגיל הממוצע של הנבדקים בנקודת ההתחלה היה 12.5 +/- 2.2 שנים, BMI ממוצע z score של 2.54 (טווח 1.93-2.85). למטפורמין היה אפקט טיפולי גדול יותר בהשוואה לפלצבו במשתנים הבאים : משקל ((-4.35kg, P = 0.02, BMI (-1.26 kg/m(2), P = 0.002 ), היקף מותניים ((-2.8 cm, P = 0.003, רקמת שומן בבטן (-52.5 cm(2), P = 0.002) ואינסולין בצום ((-2.2mU/L, P = 0.011. Si (insulin sensitivity index ) השתפר ב-45% מהנבדקים, שטופלו במטפורמין לעומת ב-27% בלבד, שטופלו בפלצבו. (P=0.21).

בעוד ששיפור ברגישות לאינסולין נראה בפרטים רבים, Si הוא פרמטר פחות רגיש לניתוח קבוצת מידע, ככל הנראה בגלל האפקטים של הענות משתנה ושינוי רגישות לאינסולין במהלך התבגרות.

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה