צוות בין תחומי מפתח הנחיות לטיפול בחולים פצועים קשה

אם מישהו נפצע בתאונת דרכים או נכווה קשות, רופאי חדר מיון ברחבי המדינה ינקטו, ככל הנראה, בצעדים דומים כדי לייצב את מצבו, אך טיפול פחות מבוסס לאחר מכן ביחידה לטיפול נמרץ או בחדר הניתוח והוא יכול להשתנות משמעותית.

דבר זה עתיד להשתנות על בסיס עבודה של צוות בין תחומי של תריסרי מדענים ורופאים, שהוקם על ידי NIGMS (National Institute of General Medical Sciences), שהוא חלק מ-NIH (National Institutes of Health).

הצוות מפתח סדרת פרוצדורות סטנדרטיות לטיפול בחולים הפצועים קשה. ההנחיות יתארו איך ליישם את פרוטוקולי הטיפול הכי מצליחים בקליניקה ויכללו סיכומים של כל פרוצדורה, שמוכנים להדפסה, על 3 עד 5 כרטיסי אינדקס לשם עיון מהיר ליד מיטת החולה.

המאמר הראשון של הצוות בנושא הנשמה מכאנית פורסם במהדורת ספטמבר 2005 של Journal of Trauma: Injury, Infection, and Critical Care. נושאים המתוכננים בעתיד יכללו: החייאה, מניעה וטיפול בקרישי דם ורידים, אבחון דלקת ריאות הקשורה להנשמה, שליטה על רמת הגלוקוז בדם, תמיכה תזונתית, ערכי סף לעירויים וסדציה. הצוות בחר לכסות אספקטים של טיפול, שעבורם הרפואה משתנה הכי הרבה וכאלה שיש להם פוטנציאל הכי גדול להשפיע על תוצאות בחולה.

NIGMS  הוא ארגון המאחד מדענים עם מומחיות שונות בכדי לטפל בשאלות ביו-רפואיות גדולות, שהן מעבר להיקף של קבוצת מחקר אחת. במקרה זה, הצוות היה צריך לחשוף, מדוע לחולים עם פציעות טראומה דומות יכולות להיות תוצאות השונות דרמטית בין חולה אחד למשנהו. פרויקט זה יצא לדרכו בשנת 2001 עם מענק ל-5 שנים של 37 מיליון דולר.

תוכנית זה מראה איך שותפות בין חוקרים בסיסים וחוקרים קליניים יכולה להאיץ את קצב שיפור הרפואה. שילוב של כלי מדע בסיסים עם ידע קליני של “יודע- כיצד” הוא נוסחא חזקה לפתירת בעיות רפואיות מסובכות.

התוצאות בחולי טראומה או בחולים עם כוויות תלויות בחוזק התגובה הדלקתית שלהם לפציעה. דלקת עוזרת לתהליך הריפוי במקרים רבים, אך תגובה מוגזמת יכולה להביא לכישלון איברים רב מערכתי, שזהו גורם נפוץ למוות לאחר פציעה טראומתית.

הודות למיומנויות המשתפרות של הפרמדיקים והמטפלים הראשונים, יותר ויותר פצועים קשה יכולים להגיע למיון, אך עם שינוי זה באים אתגרים חדשים. כעת אנו עומדים מול טיפול בתגובה הלא תקינה של החולה לפציעה, דבר היכול לגרום ליותר נזק מאשר הפציעה עצמה.

בעוד שגודל הפציעה ואיכות הטיפול משפיעים על התגובה הדלקתית, גם הגנטיקה של החולה יכולה לתרום לעניין. על מנת לתאר את הגורמים הגנטיים, החוקרים מחפשים תבניות פעילות של גנים שנמצאים בקורולציה עם תוצאות ספציפיות. כל 9 המוסדות הקליניים, שהשתתפו בפרויקט זה, מאמצים את הטיפול הסטנדרטי, דבר שיהפוך את זיהוי תבניות גנטיות אלה ליותר קל.

ייסוד פרוצדורות טיפול סטנדרטיות הוא צעד ראשון חשוב בשיפור הטיפול הרפואי, אך פריצת הדרך העיקרית תבוא, כשהמידע הגנטי מהפרויקט יעזור לרופאים לתפור טיפולים ספציפים לכל חולה פצוע קשה. מטרת הפרויקט אינה רק להתמקד על טיפול החולים בבית החולים אלא שיפור הישרדות החולים לפני שהגיעו למיון.

לידיעה ב-Doctor’s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה