משפחה

האם פינוי ספונטני של הפטיטיס C שכיח יותר מכפי שחשבו בעבר? (מתוך Clinical Infectious Diseases)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי פינוי ספונטני (Spontaneous clearance) של וירוס הפטיטיס C (HCV) לאחר זיהום כרוני, שנחשב בעבר לארוע נדיר, מתרחש בשיעור גבוה עד כדי 8%. המחקר פורסם בכתב העת הקליני למחלות זיהומיות (Clinical Infectious Diseases). 

בערך 15% עד 30% מהאנשים שסובלים מזיהום ב-HCV יפנו את הוירוס במהלך השלב האקוטי. עד לאחרונה, האמונה הרווחת היתה שיתר המטופלים, המפתחים זיהום כרוני, יפנו את הוירוס רק לעיתים נדירות, אם בכלל.

במחקר יפני שפורסם בשנת 2003, שיעור פינוי HCV העומד על 3.7% תואר במטופלים עם זיהום כרוני. הממצאים הנוכחיים מצביעים על כך שהשיעור עשוי להיות גבוה יותר.

המחקר כלל 139 משתתפים בהם הוכח RNA חיובי של HCV בשלושה ארועים נפרדים, ושנמצאו תחת מעקב על בסיס קבוע לאורך תקופה ממוצעת של 7 שנים.

ב-11 מהמטופלים (8%) היתה לפחות בדיקה אחת במהלך תקופת המעקב, שבה לא נמצא RNA של HCV. 7 מהמטופלים נחשבו כמטופלים בהם היה ככל הנראה פינוי של HCV, כלומר שיעור פינוי שנתי של 0.74% לשנה.

המחקר מצביע על כך, שמבחני מעקב של 9 מהמטופלים הסרונגטיביים זיהו 5 שעדיין נחשבים virus-free. טיטר נמוך של RNA של HCV ניבא העלמות ספונטנית של RNA של HCV.

החוקרים ציינו, כי יש צורך במחקרים נוספים לפני שניתן יהיה לחוש ביטחון בנוגע לשכיחות פינוי ספונטני של הוירוס במקרי זיהום HCV כרוני, או לפני שמתחילים לחקור את הנטייה הגנטית של אוכלוסיית משתתפי המחקר, ואת הקשר בינה ובין התוצאות שהתקבלו.

החוקרים סיכמו באומרם, כי לעת עתה צריכים הרופאים להישאר ערניים לתוצאה נדירה זו של זיהום ב-HCV, ולהמשיך ולחקור את התופעה. 

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Clin Infect Dis 2006;42:945-954.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה