משפחה

האם הדמיית המוח מנבאת הצלחה טיפולית בסובלים מדיכאון? (מתוך American Journal of Psychiatry)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי MRI תפקודי (Functional MRI) יכול לשמש בכדי לחזות איזה מהמטופלים הסובלים מדיכאון חד קוטבי יגיבו לטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). המחקר פורסם בכתב העת האמריקאי לפסיכיאטריה (American Journal of Psychiatry).

בראיון שנערך עימו לאחרונה, מסר אחד החוקרים כי על פי בדיקת תפקוד המוח לפני הטיפול, ניתן יהיה לתת טיפול קוגניטיבי רק למטופלים אשר להם סיכוי גבוה להגיב לטיפול זה, ובכך להקטין את העומס הטיפולי.  

החוקרים ביצעוMRI תפקודי ב-14 חולי דיכאון, שאינם מטופלים תרופתית,  וב-21 אנשים שלא סבלו מימיהם מדיכאון, ששימשו להשוואה. הבדיקה נעשתה במהלך ביצוע משימה הרגישה לעיבוד מידע רגשי מתמשך. החוקרים חזרו על הבדיקה בחולי הדיכאון גם לאחר 16 מפגשים של CBT.

החוקרים מצאו, כי תגובתיות נמוכה מתמשכת למילים שליליות ב- subgenual cingulate cortex היתה קשורה בצורה חזקה לירידה בדיכאון לאחר CBT. תגובתיות גבוהה מתמשכת למילים שליליות באזור ה- right amygdalaהיתה קשורה אף היא בתגובה טובה יותר לטיפול.

בראיון הוסיף החוקר ואמר, כי דיכאון מערב לעיתים קרובות עלייה בתגובות האוטומטיות למצבים רגשיים, וירידה ברגולציית תגובות רגשיות. לדבריו, מחקר זה מצביע על כך שטיפול קוגניטיבי, אשר עוזר לאנשים להגיב בצורה שונה למצבים רגשיים ולמחשבות, עשוי להיות יעיל במיוחד באנשים הסובלים מדיכאון אשר מוחם מתאים למאפיינים אלה.

החוקר סיכם באומרו, כי צוות החוקרים מנהל כעת מחקר גדול יותר כדי לבדוק האם אותם מנגנונים שמנבאים תגובה ל-CBT משתנים בעת התאוששות. בנוסף, הוא ציין כי צוות החוקרים מצפה לבצע מחקרים דומים במטופלים המקבלים תרופות.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Am J Psychiatry 2006;163:735-738

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה