משפחה

מתן sildenafil דרך הפה בתינוקות הסובלים מיתר לחץ-דם ריאתי עיקש של הילוד (PPHN): מחקר פיילוט אקראי וסמוי (PEDIATRICS) – מאת ד”ר ברזילי עורך נאונטולוגיה

מחקר שפורסם לאחרונה מעיד כי sildenafil עשוי להועיל בטיפול ב יתר לחץ-דם ריאתי עיקש ( PPHN) בילודים.

PPHN מופיע בכ-6.8 מתוך 1000 לידות חי. שיעור התמותה הכרוך במצב זה עומד על ערך של כ-10%-20% תוך שימוש הנשמה מלאכותית, סורפקטנט, NO, ו-extracorporeal membrane oxygenation, אך גבוה בהרבה כאשר טיפולים אלה אינם זמינים.

Sildenafil הינו מעכב פוספו-דיאסטראז מסוג 5 שמפחית באופן סלקטיבי את התנגדות כלי הדם הריאתיים. מטרת המחקר היתה לבחון את יכולת השימוש במתן sildenafil דרך הפה ואת השפעתו על האוקסיגנציה במקרים של PPHN.

במחקר האקראי השתתפו ילודים שנולדו אחרי 35.5 שבועות להריון וסבלו מ- PPHNחמור לפני גיל 3 ימים עם ערך אינדקס אוקסיגנציה (OI) מעל 25 בעת ההגעה ליחידה לטיפול נמרץ ילודים.

תמיסת ה- sildenafilהוכנה מטבליה של 50 מ”ג. המנה הראשונה (במינון 1 מ”ג לק”ג) או פלצבו ניתן באמצעות צינור אורו-גסטרי פחות מ-30 דקות לאחר החלוקה האקראית ובכל 6 שעות. רוויה באזור ה- Preductal ולחץ הדם נוטרו באופן רציף. ערך ה-OI חושב כל 6 שעות.

מדד התוצאה העיקרי היה השפעת מתן ה- sildenafil דרך הפה על האוקסיגנזציה. מתן ה-Sildenafil או הפלצבו הופסק כאשר ערך ה-OI היה נמוך מ-20 או כשלא הופיע שינוי מובהק סטטיסטית בערך ה-OI כעבור 36 שעות.

6 ילודים שנמדד בהם ערך OI גבוה מ-25 קיבלו פלצבו ו-7 קיבלו sildenafil דרך הפה בגיל חציוני של 25 שעות. כל הילודים היו חולים באופן חמור. מתן sildenafil תוך-קיבתי ומתן הפלצבו נסבלו היטב.

בקבוצת הטיפול, השתפר ערך ה-OI בכל הילודים בתוך 6-30 שעות, ובכולם נצפה שיפור יציב בערך רווית החמצן בדופק לאורך הזמן. באף אחד מהילודים בקבוצה זו לא הופיעה השפעה שניתן להבחין בה על לחץ הדם ו-6 מתוך 7 ילודים אלה שרדו. בקבוצת הפלצבו נותר בחיים 1 מתוך 6 הילודים.

החוקרים מסיקים כי מתן sildenafil דרך הפה הינו שיטת טיפול נוחה ונסבלת היטב המשפרת את ערך ה-OI בילודים הסובלים מ- PPHNחמור. דבר זה מעיד, לטענתם, על הצורך בעריכת מחקר גדול ומבוקר.

PEDIATRICS Vol. 117 No. 4 April 2006, pp. 1077-1083

הערות עורך: מחקר זה עדיין בעל מדגם קטן. לא ברורה לי היעילות של מתן sildenafil דרך הפה בילודים חולים מאד, כאשר ניתן להשתמש ב- NO שהינו ספציפי יותר לריאות. הצורך היחיד במתן sildenafil נותר לדעתי בילודים עם PPHN שאין בנמצא מכשיר NO, או בעת העברת ילוד לבית חולים אחר כאשר לא ניתן להנשימו עם גז NO.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה