משפחה

האם CT מהווה כלי מדוייק להערכת חדרי ועורקי הלב? (מתוךthe American Heart Journal)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה, כי בנוסף ליכולתה לבצע הדמייה של עורקי הלב, בדיקת multi-detector row cardiac computed tomography (CCT) מודדת בצורה מדוייקת את גודל חדרי הלב ותפקודם. המאמר פורסם בכתב העת האמריקאי ללב (the American Heart Journal).

בראיון שנערך עימו לאחרונה, אמר אחד החוקרים כי עבור מטופל שנדרש לעבור הערכה של חדרי הלב, וכאשר חלונות אקוסטיים גרועים עשויים להגביל את מידת הדיוק של בדיקת אקוקרדיוגרפיה, או כאשר התוויות נגד אחרות מונעות הערכה על ידי הדמיית הלב בתהודה מגנטית (CMR), CCT מספק כימות מדוייק.

החוקרים השוו בין הדמיית CMR ל-CCT, בנוגע ליכולתן להעריך את גודל שני החדרים ואת התפקוד הסיסטולי ב-24 מטופלים עם מחלת עורקים קורונריים ידועה, או חשודה. 

החוקרים דיווחו, כי נמצאה התאמה מעולה בין שתי שיטות הדמייה אלו לגבי כל משתני החדר השמאלי, וההבדלים המוחלטים הממוצעים בין שתי השיטות היו קטנים עבור כלל המשתנים.

ההתאמה היתה דומה כמעט באותה מידה גם לגבי נפחי החדר הימני, כך העלו התוצאות, אולם לגבי מקטע הפליטה (ejection fraction) של החדר הימני נמצאה ההתאמה בינונית.

החוקרים ציינו, כי רק ב-11% מכל הסגמנטים של החדר השמאלי נמצאו ארטיפקטי תנועה, או קונטראסט גרוע בין המיוקרדיום לאנדוקרדיום, שפגעו ביכולת לנתח את תנועתיות קיר החדר. 

החוקרים הסבירו, כי הערכת גודל ותפקוד החדרים משלימה את ההגדרה של פגיעות אתרוסקלרוטיות במטופלים עם מחלת עורקים קורונריים, גם לצורך קביעת המשמעות הפיזיולוגית של ההצרויות וגם לצורך ביצוע עיבוד הסיכונים (risk stratification). היכולת לבצע את שני הדברים בצורה לא חודרנית ובבדיקה אחת, מהווה יתרון משמעותי להדמייה בשיטת CCT על פני שיטות הדמייה קרדיאלית אחרות.

בראיון שנערך, ציין החוקר כי לא סביר שמטופלים יעברו CT קרדיאלי רק בשביל להעריך את גודל ותפקוד החדרים. לדבריו, אמצעים אלה מספקים מידע משלים ברזולוציה גבוהה, בלתי חודרני, של האנטומיה הוסקולרית, שיכולה להיות מתוארת בבדיקת CCT.  

החוקר סיכם באומרו כי השגת מידע אנטומי ותפקודי יכולה להיות שימושית מאוד בטיפול בחולים קרדיווסקולריים. 

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Am Heart J 2006;151:736-744

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה