משפחה

עירוי אינסולין לאחר אוטם בשריר לב אינו מביא לירידה בתמותה (מתוך Diabetes Care)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי בעוד שעירוי אינסולין כשלעצמו אינו מוריד תמותה לאחר אוטם בשריר הלב (MI), בקרת רמת גלוקוז קפדנית עשוייה לשפר את התוצאות.

החוקרים ציינו, כי העדויות שהצטברו עד כה לא היו חד משמעיות בנוגע לשאלה האם עירוי אינסולין אחרי MI הינו מועיל. הנחת היסוד המקורית היתה שטיפול זה יוריד את רמת חומצות השומן החופשיות, בעוד שעדויות שנאספו לאחרונה מרמזות על כך שביתרונותיו של טיפול זה יש לכלול גם אפקט נוגד דלקת ונוגד חמצון.   

החוקרים הוסיפו, כי חלק מהמחקרים שנעשו בעבר השתמשו במתן אינסולין עצמו כיעד הטיפול, בעוד שאחרים התמקדו בבקרת היפרגליקמיה. במחקר הנוכחי, בחרו החוקרים להתמקד בהיפרגליקמיה: מתן עירוי אינטנסיבי של אינסולין לאחר אוטם, במטרה לבדוק את ההשפעות של בקרה קפדנית על רמת הגלוקוז מייד לאחר MI. 

במחקר השתתפו 240 מטופלים שרמת הגלוקוז בדמם היתה mmol/L 7.8 או יותר. מתוך כלל המשתתפים נבחרה אקראית קבוצת מטופלים שקיבלו עירויי אינסולין / דקסטרוז למשך 24 שעות לפחות מייד לאחר ה-MI. קבוצת הביקורת כללה את יתר המשתתפים, שקיבלו את הטיפול השגרתי, כולל אינסולין תת עורי בהתאם לצורך, אך ללא שימוש במטפורמין.

חלק מהמשתתפים במחקר היו סכרתיים, והיתר לא. מטרת עירויי האינסולין היתה לשמור על רמת גלוקוז בדם הנמוכה מ-mmol/L 10.

החוקרים מצאו, כי לא היה הבדל בתמותה בהשוואה בין שתי הקבוצות במהלך ימי האשפוז, שלושה חודשים אחרי ה-MI, או שישה חודשים אחרי ה-MI. ואולם, אצל 12.7% מהמטופלים שקיבלו עירוי אינסולין הופיעה אי ספיקת לב במהלך האשפוז, בהשוואה ל-22.8% בקבוצת הביקורת. אוטם נוסף הופיע במהלך שלושה החודשים הראשונים אצל 2.4% מקבוצת הניסוי ואצל 6.1% מקבוצת הביקורת.

התמותה היתה נמוכה יותר בקרב המטופלים שרמת הגלוקוז הממוצעת בדמם ל-24 שעות היתה mmol/ 8 או פחות, בהשוואה למטופלים שאצלם נמצאה רמה גבוהה יותר. החוקרים ציינו, כי עובדה זו מרמזת על כך שבקרה קפדנית של רמת הגלוקוז יכולה להועיל למטופלים לאחר MI.

החוקרים ציינו עוד, כי אינסולין ניתן למטופלים בממוצע 13 שעות לאחר ה-MI, מה שעשוי להיות מאוחר מידי בשביל הצלה משמעותית של שריר הלב. למרות זאת, החוקרים ציינו כי עדיין ייתכן כי השיעור הנמוך יחסית של אי ספיקת לב והופעת אוטם נוסף היה בעל השפעה כלשהי על שיעור התמותה, במידה והיה מדובר במחקר גדול הרבה יותר.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Diabetes Care 2006;29:765-770

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה