משפחה

האם ויטמין C , E ואיבוברופן עשויים למנוע אלצהיימר במטופלים בסיכון גבוה לכך ? (מתוך כנס האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה)

מטופלים הנמצאים בסיכון גבוה לפתח אלצהיימר ואשר נוטלים ויטמין E וויטמין C יחד עם איבוברופן מפחיתים את הסיכון לאלצהיימר באופן משמעותי, כך עולה ממחקר ארוך טווח אשר דווח בכנס ה-58 של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה.

החוקר הראשי, ד”ר פוטוהי מציין שנמצא כבר שלאנשים הנמצאים בסיכון נמוך לאלצהיימר, שימוש בויטימין C ו-E הוא מספיק להפחתת הסיכון. אך לאנשים בסיכון גבוה, כאלה עם אלל (בגנטיקה-אחד מכמה גנים הגורמים לביטוי שונה של תכונה תורשתית מסוימת) מסוג APOE-epsilon-4 השילוב של ויטמין C ו-E יחד עם איבוברופן גורם להטבה סינרגרטית.

החוקרים עקבו אחר 5,000 קשישים ביוטה למשך 8 שנים, תוך כדי לקיחה בחשבון של צריכה רגילה של ויטמין C ו-E , איבובורופן ושילובים שונים שלהם.

החוקרים זיהו 127 מטופלים אשר צרכו את שלושת הנ”ל באופן קבוע. התוצאות הראו שבקבוצה זו היה שיעור משמעותי ומובהק נמוך יותר של ירידה בתוצאות מבחן MMMSE (ר”ת של Modified Mini-Mental State Exam ).

לאחר התאמה לגיל, מין מצב גנטי של APOE , לחץ דם, כולסטרול, שבץ, ניתוחי מעקפים, אוטם שריר הלב – עדיין הקבוצה הנ”ל הייתה בסיכון נמוך יותר לירידה ב-MMMSE .

ע”פ הנתונים הללו, טוענים החוקרים, הקבוצה הנ”ל בסיכון מופחת לפתח אלצהיימר. החוקרים מסבירים שויטמין E ו-C מפחיתים דלקתיות מצד אחד, ומצד שני האיבוברופן מפחית את הכמות האמילואיד במוח הקשור לסיכון לאלצהיימר

החוקרים מציינים כאמור שבעלי הגן  APOE-epsilon-4 עשויים להפיק את התועלת הרבה ביותר מהטיפול המניעתי המשולש הזה. מטופלים אלה, בגילאי 60-70 הפגינו אי ירידה כלל ביכולת הקוגנטיבית שלהם במהלך 8 שנות המעקב. למטופלים שנטלו רק אחד משלושת המרכיבים הייתה ירידה קוגנטיבית.

החוקרים מסכמים שמטופלים הנמצאים בסיכון גבוה, כאלה שיש להם סיפור משפחתי של אלצהיימר, או שיש כבר ירידה מוקדמת בזיכרון – צפויים להפיק תועלת מהטיפול המשולש. מבחינת המינון של איבוברופן, החוקרים ממליצים על 100 מ”ג ליום, כדי להמנע מתופעות הלואי הגסטרואינטנסיאלים. החוקרים כה נלהבים מהתגלית שאף רשמו פטנט על שילוב של שלושת המרכיבים הללו כולל תוספת קטנה של חומצות שומן  אומגה 3…

לדיווח במדסקייפ

הערת המערכת: למרות ההתלהבות המובנת כדאי לזכור בכל זאת שלא מדובר עדיין במחקר התערבותי. לצערנו לא מעט מחקרי תצפית מבטיחים מסוג מחקר זה איכזבו במחקרים התערבותיים מבוקרים גדולים (חומצה פולית וויטמיני B6 ו-B12 להורדת סיכון קרדיווסקולרי, ויטמין E למחלות לב ושבץ ועוד..) . מצד שני, לא נראה שלאסטרטגיה כזו יש “מחיר” גבוה מידי , לא מבחינת תופעות לואי ולא מבחינת עלות כלכלית…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה