הסובסטרט הנוירופתולוגי של הפרעה קוגניטיבית קלה.

דר’ רויטל גנדלמן מרטון, עורכת מדור נוירולוגיה

רקע- הדגש במחקר הקליני כיום במחלת אלצהיימר (AD) הוא על אבחון מוקדם, בתקווה שטיפול מוקדם מאט את התקדמות המחלה. האטת ההתחלה או ההתקדמות של AD יכולה למנוע מפרטים רבים לפתח סימפטומים ולהקטין משמעותית את עלויות הטיפול בחולים.

התפיסה של הפרעה קוגניטיבית קלה (MCI) כשלב בין הזדקנות נורמלית, דמנציה מוקדמת ו- AD שימשה כגירוי נוסף לגילוי מוקדם.

המושג MCI היה תחילה בשימוש ע”י פליקר וחב’, שהראו התקדמות לדמנציה בקבוצה של קשישים שנבדקו לונגיטודינלית ושסבלו בתחילה מהפרעה קלה במבחנים פסיכומטריים בהשוואה לקבוצת ביקורת.

MCI אמנסטי מאופיין ע”י תלונות לגביי זיכרון, עדות אובייקטיבית של הפרעה בזיכרון בהתייחס לגיל והשכלה, תפקוד קוגניטיבי כללי תקין, שינויים מינימליים בתפקוד היומיומי והעדר דמנציה.

צורות אחרות של MCI כוללות multiple-domain ו- single-nonmemory-domain , אך MCI אמנסטי הוא השכיח מבינהם.

התיאורים לגביי שיעור ההתקדמות של MCI ויציבות MCI כסינדרום אינם אחידים במחקרים שונים, בין השאר בשל אוכלוסיות מחקר שונות.

בוצעו מספר אוטופסיות בפרטים עם MCI. מעבר לכך, בפרטים שנפטרו לפני האבחנה הקלינית של דמנציה, ישנו בד”כ פער גדול בין ההערכה הקלינית האחרונה והמוות, עובדה הפוגמת באיבחון בטוח.

קיימים מחקרים נוירופתולוגיים מעטים של חולים עם MCI שנבדקו לונגיטודינלית, והם כוללים מספר מועט של מקרים. במחקרים אלה נמצא ספקטרום רחב של של שינויים נוירופתולוגיים , כך שהסובסטרט הנוירופתולוגי של MCI עדיין לא נקבע.

מטרת העבודה היתה להגדיר את השינויים הנוירופתולוגיים ב- MCI אמנסטי וב- AD מוקדם.

שיטות- המספר הממוצע של פלאקים דיפוזיים, פלאקים נאוריטיים ו- neurofibrillary tangles (NFT) ב- 4 אזורים נאוקורטיקליים ו- 4 אזורים טמפורליים ונטרומדיאליים נספר ב- 10 חולים עם MCI אמנסטי והושווה למספרים הממוצעים ב- 23 פרטים בריאים ו- 10 חולים עם AD מוקדם וכן הושווה לתפקוד זיכרון. בוצע מעקב לונגיטודינלי בכל הקבוצות.

תוצאות- לא נמצא הבדל משמעותי במספר הפלאקים הדיפוזיים בחולים עם MCI בהשוואה לנבדקים בריאים ולחולים עם AD מוקדם.

בחולים עם MCI, מספר הפלאקים הנאוריטיים היה גבוה יותר משמעותית בכל 4 האזורים הנאוקורטיקליים והאמיגדלה בהשוואה לנבדקי הביקורת.

לא היו הבדלים משמעותיים במספר הפלאקים הנאוריטיים בין MCI ל- AD מוקדם בניאוקורטקס, אך נמצאה עליה משמעותית בפלאקים הנאוריטיים ב- AD מוקדם באמיגדלה ובסוביקולום בהשוואה ל- MCI.

בחולים עם MCI בהשוואה לביקורת, העליה המשמעותית היחידה ב- NFT  בניאוקורטקס היתה באונה הפריאטלית. אולם, מספר ה- NFT היה משמעותית גבוה יותר ב- MCI בכל 4 המבנים הטמפורליים הונטרומדיאליים בהשוואה לביקורת.

בהשוואת MCI עם AD מוקדם, היתה עליה משמעותית ב- NFT ב- AD מוקדם באונות הפרונטלית והטמפורלית, באמיגדלה ובסוביקולום.

מספר הפלאקים הנאוריטיים וה- NFT יהיה משמעותית גבוה יותר בכל האזורים הניאוקורטיקליים והאזורים הטמפורליים הונטרומדיאליים ב- AD מוקדם בהשוואה לביקורת. לתפקוד הזיכרון היתה קורלציה משמעותית  עם NFT באזור CA1 בהיפוקמפוס ובקורטקס האנטורינלי.

מסקנות- בחולים עם MCI אמנסטי במעקב לונגיטודינלי נמצאו השינויים המוקדמים של AD.

NFT היו מעט בולטים יותר מדפוזיטים של B– אמילואיד בהתקדמות ממצב נורמלי ל- MCI ל- AD מוקדם.

NFT טמפורליים ונטרומדיאליים מייצגים כנראה את הסובסטרט לירידה בזיכרון ב- MCI.

מבחינה נוירופתולוגית, נראה ש- MCI אמנסטי הוא למעשה AD מוקדם.  


Markesbery WR, Schmitt FA, Kryscio RJ, et al. Neuropathologic substrates of mild cognitive impairment. ARCH nEUROL 2006;63:38-46.

הצעות לקריאה נוספת:

1. Petersen RC. Mild cognitive impairment as a diagnostic entity. J Intern Med 2004;256:183-194.

2. Daly E, Zaitchik D, Copeland M, et al. Predicting conversion to Alzheimer disease using standardized clinical information. Arch Neurol 2000;57:675-680.

3. Larrieu S, Letenneur L, Orgogozo JM, et al. Incidence and outcome of mild cognitive impairment in a population-based prospective cohort. Neurology 2002;59:1594-1599.

4. Guillozet AL, Weintraub S, Mash DC, Mesulam MM. Neurofibrillary tangles, amyloid, and memory in aging and mild cognitive impairment. Arch Neurol 2003;60:729-736.

5. Morris JC, Storandt M, Miller JP, et al. Mild cognitive impairment represents early-stage Alzheimer disease. Arch Neurol 2001;58:397-405.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה