משפחה

תוצאות של המחקר לגביי טיפול באתרותרומבוזיס עם קלופידוגרל בחולים עם סיכון גבוה- השלכות מבחינת הנוירולוג.

 דר’ רויטל גנדלמן מרטון, עורכת מדור נוירולוגיה

המניעה השניונית של אוטם מוחי איסכמי נתמכת ע”י השימוש בטיפול אנטי-אגרגנטי והבחירות העיקריות כיום הן אספירין, אספירין עם דיפרידמול בשחרור מושהה וקלופידוגרל.

השימוש באנטי-אגרגנטים עם מנגנוניפעולה שונים נמצא מועיל עם אספירין ודיפירידמול בשחרור מושהה וגישה זו נבדקה ע”י השילוב של קלופידוגרל ואספירין.

בניסוי של the Management of Atherothrombosis With Clopidogrel in high-Risk Patients  הושווה שילוב זה עם מתן קלופידוגרל בלבד למניעה משנית בחולים עם TIA ואוטם מוחי באוכלוסייה בעלת סיכון גבוה עם שכיחות גבוהה של גורמי סיכון וסקולריים אחרים.

בקבוצה שקיבלה שילוב של קלופידוגרל ואספירין נמצאה מגמה בלתי-במשמעותית להפחתה באוטם מוחי, אוטם לבבי, מוות וסקולרי ואשפוז חוזר. השכיחות של דימומים כתופעות לוואי חמורות, מסכנות חיים, כמעט הוכפל בקבוצה שטופלה בשילוב של קלופידוגרל ואספירין.

על נוירולוגים להיות מודעים לתוצאות אלה ולהימנע ממתן משולב של תרופות אלה בחולים עם אוטם מוחי או TIA עד שיתקבלו עדויות כי שילוב זה בטוח באוכלוסייה האמורה.

על נוירולוגים העומדים מול חולים לאחר אוטם מוחי או TIA שמקבלים שילוב תרופתי זה לאחר stenting קורונרי ליידע את עמיתיהם הקרדיולוגים לגביי הדיווח הנוגע לסיכון לדימום ועליהם לעודד את השימוש בשילוב זה לתקופה קצרה ככל הניתן לאחר התערבות קורונרית. 


Fisher M. Results of the management of atherothrombosis with Clopidogrel in High-Risk Patients Trial. Implications for the Neurologist. Arch Neurol 2006;63:20-24.

הצעות לקריאה נוספת:

1. Diener HC, Bogousslavsky J, Brass LM, et al. Aspirin and clopidogrel compared with clopidogrel alone after recent ischaemic stroke or transient ischaemic attack in high-risk patients (MATCH): randomised, double-blind, placebo-controlled trial. Lancet 2004;364:331-337.

2. Yusuf S, Zhao F, Mehta SR, et al. Clopidogrel in Unstable Angina to Prevent Recurrent Events Trial Investigators. Effects of clopidogrel in addition to aspirin in patients with acute coronary syndromes without ST-segment elevation. N Engl J Med 2001;345:494-502.

3. Hankey GJ, Eikelboom JW. Adding aspirin to clopiodgrel after TIA and ischemic stroke. Neurology 2005;64:1117-1121.

4. Sacco RL, Sivenius J, Diener HC, et al. Efficacy of aspirin plus extended-release dipyridamole in preventing recurrent stroke in high -risk populations. Arch Neurol 2005;62:403-408.

5. Bhatt DL, Topol EJ, Clopidogrel for High Atherothrombotic Risk and Ischemic Stabilization, Management, and Avoidance Executive Committee. Cliopidogrel added to aspirin alone in secondary prevention and high-risk prmary prevention: rationale and design of the Clopidogrel for High Atherothrombotic Risk and Ischemic Stabilization, Management, and Avoidance (CHARISMA) trial. Am Heart J. 2004;148:263-268. 

           

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה