משפחה

דיווחים על עלייה בתאונות דרכים הקשורות לשימוש בסטילנוקס (מדסקייפ)

ע”פ דיווח ממדסקייפ, התכשיר Zolpidem (שם מסחרי STILNOX ) המיועד לטיפול קצר טווח בהפרעות שינה קשור למס’ עולה של תאונות דרכים במהלך השנים האחרונות. למרות שההוראות הן ליטול את התכשיר רק כאשר המטופל מסוגל ל”ייצר” 8 שעות שינה לפחות, ואזהרות לגבי פעילות כמו נהיגה תחת השפעת התכשיר ידועות ומתפרסמות, בכל זאת קיימים דיווחים על תאונות שעברו נהגים תחת השפעת התרופה. חלק מהמטופלים שעברו תאונה מדווחים על כך שנהגו תוך כדי שינה…

המאפיינים של נהיגה תחת השפעת התרופה כוללים נהיגה לא בטוחה, סטיות רחבות במסלול, חוסר יציבות, וביצוע תנועות לא צפויות. המאפיינים הפיזיקלים כוללים בעיקר תסמינים של  איבוד שיווי משקל, נפילות וכד’.

תיאור מקרים ודיון של תאונות אלה נדונו בכנס ה-58 של מדעי המשפט בחודש האחרון. במקרים הללו ריכוז האלכוהול היה נמוך מזה הנחשב כמעיד על מצב שכרות, אך כמות התרופה בדם נעה בין 190 ל-1440 ננג/מ”ל.

מסתבר שבין 1999 ל-2004 התכשיר היה מעורב ב-187 הפרעות נהיגה בויסקונסין, עם מגמת עלייה קלה בין השנים. העלייה בשכיחות קשורה גם לעלייה בהיקף השימוש בתרופה, מעריכים החוקרים שהציגו את הנתונים בכנס. 

העלייה בשכיחות מיוחסת גם לאופן שבו מוסבר למטופל השימוש בתרופה, ונראה שיש מקום שהרופא המטפל והרוקח המנפק את התרופה ידריכו וידגישו את הסיכון הכרוך בנטילת התרופה.

לדיווח המלא במדסקייפ

הערת המערכת: תופעה יותר נפוצה קשורה לשימוש בתרופות לאלרגיה. גם שם קיימים דיווחים על פגיעה בעירנות ועלייה בסיכון לתאונות דרכים. בעניין זה קיימנו לאחרונה ראיון מיוחד עם ד”ר אבנר רשף, מנהל היח’  לאלרגיה מהמרכז הרפואי שיבא. לצפייה בראיון הוידאו המוקלט – נא הקליקו כאן.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה