משפחה

PSA חופשי ו- hk2 משפרים את יכולת הניבוי של חזרה של סרטן ערמונית אחרי ניתוח (Int J Cancer)

ממחקר שהתפרסם לאחרונה עולה, כי ניתן לחזות טוב יותר את הסיכון לחזרה של סרטן הערמונית אחרי ניתוח לכריתה של הבלוטה, במידה ומוסיפים את ערכי ה- prostate specific antigen (PSA) החופשי וה- human glandular kallikrein 2 (hk2) למשתנים הרגילים בהערכה הטרום ניתוחית.

במחקר נכללו 461 גברים עם סרטן ערמונית ממוקם, שעברו כריתה של הבלוטה בין השנים 1999-2001. החוקרים בדקו את רמת ה- PSA הכולל, ה- PSA החופשי וה- hk2, בדגימות הדם שנלקחו מהגברים לפני ביצוע הניתוח.

בעזרת הערך של ה- PSA הכולל, השלב הקליני ומדד גליסון בביופסיה, החוקרים פיתחו מודל לניבוי של חזרה ביוכימית של הסרטן. לאחר מכן, הם השוו את דיוק הניבוי של המודל, לדיוק שמושג בשימוש באותם משתנים יחד עם ערכים של ה- PSA החופשי וה- hk2.

החוקרים מדווחים, של- 90 מהגברים (20%) היתה חזרה ביוכימית של הסרטן. מבין גברים אלו, ל- 48 היה PSA כולל של עד 14 נגמל ול- 20 היה PSA כולל של עד 10 נגמל, לפני הניתוח.

סה”כ, הוספה של ערכי ה- PSA החופשי וה- hk2, לא שיפרה את יכולת הניבוי של המודל. עם זאת, בגברים שלפני הניתוח היו עם ערכים גבוהים במקצת של PSA כולל (עד 14 נגמל), הוספה של ערכי ה- PSA החופשי וה- hk2 שיפרה באופן מובהק את יכולת הניבוי של המודל.

החוקרים מסכמים, שהשיפור שניתן להשיג בהוספה של ערכי ה- PSA החופשי וה- hk2 למודל הניבוי של חזרה של סרטן הערמונית אחרי הניתוח, קיים בעיקר בגברים עם עלייה מתונה בערכי ה- PSA הכולל. לפי החוקרים, מדובר בחלק גדול מהאוכלוסייה המטופלת כיום למצב זה.

Int J Cancer 2006;118:1234-1240.

לידיעה המלאה במדסקייפ

לתקציר המאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה