משפחה

אבנורמליות בבדיקות אקג מעידות על סיכון לתמותה בנשים ובגברים (Am J Cardiol)

ממחקר  חדש עולה כי אין כל עדות התומכת בהשערה המקובלת לפיה אבנורמליות באק”ג מעידה על סיכון נמוך יותר לתמותה בנשים, מאשר בגברים.

ניתן לזהות אבנורמליות כאלו בנשים, ללא כל חשיבות. אך מידע חדש מוכיח כי אבנורמליות באק”ג עשויה לנבא סיבוכים לבביים והתחלה של אי-ספיקת לב חדשה.

בהתבסס על המידע החדש, החוקרים בדקו ת שיעורי מחלת לב קורונרית ואת שיעורי התמותה מסיבה כלשהי יחד עם משתנים באק”ג, במחקר שכלל 4912 משתתפים בגיל 65 ומעלה, למשך 9.1 שנים בממוצע.

החוקרים זיהו חמישה ממצאים אבנורמלים באק”ג בעלי חשיבות לניבוי התמותה, שניים מהם תוארו בעבר צניחות ST קלות בחיבור V5, הקשורים בסיכון גדול פי 2 לתמותה לבבית, הן בנשים והן בגברים, ועדות לאוטם לבב ישן, שהגדיל את הסיכון ב-80% בשני המינים.

החוקרים מצאו שני סימנים חדשים באק”ג המנבאים תמותה זוית רחבה גדולה בין קומפלקס QRS וגל T, ועליה בוולטז’ של קומפלקס QRS, שניהם היו קשורים בסיכון מוגבר ב-60% בשני המינים.

זוית QRS/T רחבה מעידה על רצף דה-פולריזציה אבנורמלי בעקבות פגם בתעלות יוניות. עליה בוולטאז’ של קומפלקס QRS מייצגת בד”כ דה-פולריזציה מקומית אי-רגולרית באזורים מסוימים בלב. שני אבנורמליות אלו הינן סוב-קליניות, בעלות משמעות פרוגנוסטית.

ההבדל היחיד בין המינים בכל הקשור לאבנורמליות באק”ג ותמותה הוא ב-Left Ventricular Mass (LVM) וולטאז’ QRS. LVM מוגבר מעלה את הסיכון ביותר מפי 2 למחלת לב קורונרית ותמותה בנשים, אך לא בגברים. לעומת זאת, וולטאז’ QRS גבוה קשור בעליה של 80% בסיכון לתמותה מסיבה כלשהי בנשים, אך עליה קטנה בלבד בסיכון לתמותה בגברים.

חשוב מאוד לזהות את הסיכון הקשור באבנורמליות באק”ג בנשים, מאחר שנוטים להאמין שבנשים קיים סיכון קטן יותר מאשר בגברים ולכן יש סיכוי קטן יותר שיומלץ על ייעוץ מניעתי מתאים או טיפול.

Am J Cardiol 2006;97:309-315.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה