משפחה

דיאטת דלת פחמימות עלולה לגרום לעליה ברמות כולסטרול (Archives of Internal Medicine)

הדיאטות הדלות בשומן ובפחמימות יעילות בהפחתת משקל לתקופה של שנה, אך דיאטה דלה בפחמימות כנראה קשורה לעליה ברמות הכולסטרול בכלל ו- LDL (הכולסטרול “הרע”) בפרט.

דיאטות דלות פחמימות ורבות חלבונים הפכו להיות אלטרנטיבה פופולארית לדיאטת דלת השומן, המגבילה קלוריות, המומלצת.
אולם, בגלל שדיאטות אלה מכילות כמויות רבות של חלבונים ושומן ישנה דאגה להשפעותיהן על רמות הכולסטרול והמערכת הקרדיווסקולארית.

צוות חוקרים משוויץ ניתח את תוצאותיהם של 5 מחקרים קודמים המשווים בין דיאטות דלות בשומן לדיאטות דלות בפחמימות. המחקרים כללו סך של 447 נבדקים בשנות הארבעים לחייהם: 222 בדיאטה דלת פחמימות ו- 225 בדלת שומן.

לאחר מעקב של 6 חודשים, לנבדקים שביצעו את הדיאטה הדלה בפחמימות היה סיכוי טוב יותר להתמיד בדיאטה לאורך זמן ולהוריד יותר במשקל. אולם, לאחר 12 חודשים, רמות לחץ הדם, אחוז המשלימים את הניסוי ואיבוד המשקל היו זהים בשתי הקבוצות.
לאחר 6 ו- 12 חודשים, הנבדקים בדיאטות הדלות בפחמימות העלו את רמות הכולסטרול הכולל ואת רמות ה- LDL, אך נמצאו אצלם רמות נמוכות של טריגליצרידים ורמות גבוהות גם של HDL (הכולסטרול “הטוב”). 

החוקרים מסכמים שאין עדיין ראיות מספקות ע”מ לספק המלצות בעד או נגד דיאטות דלות בפחמימות לזירוז ירידה במשקל, בייחוד לתקופה ארוכה מ- 6 חודשים.
ההבדלים בהורדה במשקל בין הדיאטות הדלות בפחמימות לדיאטות הדלות בשומנים לאחר תקופה של 12 חודשים היו מזעריים ולא רלוונטיים מבחינה קלינית.

עקב העובדה שטרם בוצעו מחקרים שבוחנים את הסיכונים להתקפי לב או מוות כתוצאה מדיאטה דלת פחמימות, לא ברור האם ההשפעות המועילות שיש לדיאטה על רמות ה- HDL והטריגליצרידים מבטלות את ההשפעות השליליות שיש לה על רמות הכולסטרול בכלל וה- LDL בפרט.

בהיעדר הראיה שדיאטה דלה בפחמימות מפחיתה תחלואה ותמותה קרדיווסקולארית, אין אפשרות נוכחית להמליץ על דיאטות שכאלה כמסייעות במניעה של מחלות קרדיווסקולאריות.

לדיווח ב- Doctor’s Guide



Arch Intern Med. 2006; 166: 285-293

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה