משפחה

טיפול כימותרפיה משלים לסרטן שד מוקדם מלווה בתופעות לוואי בעיניים (Cancer)

ממחקר חדש עולה כי טיפול אדג’וונט לסרטן שד מוקדם מלווה בתופעות לוואי של פגיעה בעיניים, הנובעות בעיקר מגירוי העין בעקבות כימותרפיה.

טוקסיות לעין עלולה להדאיג נשים וייתכן והיא מצדיקה אמצעי מניעה שניוניות בנשים שפיתחו גירוי עיני לאחר מחזור כימותרפיה ראשוני. לעומת זאת, פגיעה עינית במהלך טיפול הורמונלי ב-SERM (Selective Estrogen Receptor Modulator) בלבד היא נדירה, ולכן, אינה מצדיקה תכנית לבדיקת עיניים שגרתית.

עם זאת, אחיות ורופאים צריכים לשים לב וליידע מטופלים באשר לתופעות הלוואי האפשריות להערכה של העין במקרים של תלונות עיניות.

החוקרים אספו נתונים על השכיחות ותיזמון הפגיעה העינית לאחר טיפול כימותרפי משלים לסרטן שד מוקדם בקרב 4948 נשים, בין השנים 1978 ו-1999. הנשים חולקו לטיפול אנדוקריני ב-SERM (Tamoxifen או Toremifene) בלבד או עם כימותרפיה.

סה”כ נרשמו 580 מקרים של פגיעה עינית ב-538 נשים (10.9%) במהלך הטיפול האדג’וונטי, בעיקר במהלך כימותרפיה.

45 נשים (0.9%) פיתחו טוקסיות בעין במהלך טיפול ב-Tamoxifen או Toremifene בלבד אך רק ב-30 מהמקרים (0.6%) היה חשד לקשר אפשרי עם Tamoxifene או Toremifene.

תופעות הלוואי השכיחות כללו הפרעה בחדות הראיה, גירוי עיני וקטרקט, אך לא דווח על אף מקרה של רטינופתיה. במרבית המקרים, טוקסיות עינית התפתחה במהלך החודשיים הראשונים לטיפול, עם פלאטו בסיום הכימותרפיה. במרבית המקרים, הפגיעה העינית לא היתה חמורה מ-Grade 1 (75%).

ממגוון סיבות, סביר מאוד להאמין כי היתה תת-הערכה של שכיחות הפגיעה העינית.

החשש מפגיעה עינית אינו צריך להשפיע על החלטות הטיפול במרבית המקרים, אך בנבדקים עם מחלה קיימת בעין, יש מקום להשתמש במעכבי Aromatase במקום Tamoxifen, תוך התחשבות בכך שמעכבי Aromatase לא נבדקו לחלוטין בכל הקשור לתופעות הלוואי.

Cancer 2006;106:505-513.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה