משפחה

אנטי-אוקסידנטים בעלי השפעה מעטה במניעת סרטן ערמונית (J Natl Cancer Inst)

ממחקר חדש עולה כי צריכה רבה של ויטמין E, ביתא-קרוטן וויטמין C, אינה מונעת סרטן ערמונית. עם זאת, ייתכן שבמעשנים הסיכוי קטן יותר להתקדמות ל-Advanced Prostate Cancer תחת צריכה רבה של ויטמין E, ונראה כי גברים עם דיאטה עניה בביתא-קרוטן משיגים שיפור מתוספי ביתא-קרוטן.

ממחקרים קודמים שבדקו את הקשר בין נוגדי-חמצון ובין השפעות אנטי-אוקסידנטים על סרטן הערמוניתף בקרב 29361 גברים שחולקו באקראי לבדיקת סקירה לערמונית, ריאה, סרטן מעי ורקום, וסרטן שחלות.

גברים בגילאי 55-74 עברו בדיקות סקר לסרטן ערמונית במקרים ומדידת רמות PSA עם תחילת המחקר, ולאחר מכן אחת ל-5 שנים, עם בדיקה רקטאלית. בתחילת המחקר ובד”כ, למשך 3 שנים.

הערכת דיאטה ותוספי תזונה נעשתה בהתבסס על שאלוני תדירות מזון, שמולאו בתחילת המחקר.

במהלך תקופת מעקב ממוצעת של 4.2 שנים, זוהו 1338 מקרים של סרטן ערמונית, כולל 520 גברים שאובחנו עם סרטן ערמונית מתקדם.

במחקר כולו, לא נמצא קשר בין ויטמין E, ויטמין E וצריכת ביתא-קרוטן ובין שכיחות סרטן הערמונית.

מהממצאים של המחקר עולה כי אעפ”י שהם מבוססים על תקופת מעקב קצרה יחסית, ואין להם תמיכה חזקה ביישום טיפול באנטי-אוקסידנטים במינון גבוה אוכלוסיה רחבה, במטרה למנוע סרטן ערמונית.

עם זאת, הם מציינים כי נמצא קשר הפוך בין גברים בחציון נמוך של ביתא-קרוטן בדיאטה, צריכת ביתא-קרוטן של 2000 גרם ומעלה ובין הסיכון לסרטן ערמונית (RR=0.52).

החוקרים מוסיפים כי בקרב מעשנים נגמלו במהלך 10 השנים האחרונות, תוספי ויטמין E נקשרו עם סיכון מופחת לסרטן ערמונית מתקדם (RR>400 IU/Day), לעומת כלום = 0.29. מצד שני, תוספי ויטמין E הגבירו את הנטיה להעלות את הסיכון לסרטן לא מתקדם.

ויטמין E עשוי לחקות ויטמין E, שינויים גנטיים או הורמונלים המעלים את הסיכון לסרטן ערמונית מתקדם. עם זאת, הם מזהירים כי רמות דומות של תוספי Vitamin E נקשרו בסיכון מוגבר למחלת לב.

גם למרות הממצאים המשופרים הקשורים בתוספי ויטמין E בקרב מעשנים, החוקרים מדגישים כי דרך פעולה חשובה בכל המקרים למניעת סרטן היא להמשיך את המאמצים למניעת התחלת העישון ולעודד הפסקת עישון.

J Natl Cancer Inst 2006;98:225-227,245-254.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה